0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Går det inte att vända på den del av dina nuvarande luftriktare som pekar nedåt?Annars kanske du kan demontera både ut och insida och sno på hela paketet?/Rickard
Varför är de i så fall riktade nedåt från fabrik? (Eller enligt installationsanvisning)Visst faller kall luft nedåt, men om den "sprutar" in uppåt kommer den att hinna värmas mer innan den når golvet = mindre "kallrasupplevelse"Självklart enligt mig.
Nu har jag experimenterat lite med mina ventiler. Till att börja med tillämpade jag tipset fråm Rickard, att vända ventilerna upp och ned. Detta gav en märkbar effekt till det bättre. Inströmningsstrålen fick helt annan karaktär och upplevdes inte alls lika kall. Jag har också efter visst övervägande sänkt min fläkthastighet ett snäpp och det gjorde verkligen susen. Kontrollmätningar med hygrometer visar inte heller på någon väsentligt ökad luftfuktighet jämfört med innan.Mvh, Thomas
Citat från: Gullhoved skrivet 10 februari 2008, 21:47:08Nu har jag experimenterat lite med mina ventiler. Till att börja med tillämpade jag tipset fråm Rickard, att vända ventilerna upp och ned. Detta gav en märkbar effekt till det bättre. Inströmningsstrålen fick helt annan karaktär och upplevdes inte alls lika kall. Jag har också efter visst övervägande sänkt min fläkthastighet ett snäpp och det gjorde verkligen susen. Kontrollmätningar med hygrometer visar inte heller på någon väsentligt ökad luftfuktighet jämfört med innan.Mvh, ThomasHej Thomas! Ja det här med sänkt fläkthastighet det gör nog en hel del verkan på kallraset skulle jag tro eftersom inströmmande luft minskas, medan på vilket håll du har ventilerna på borde ha en ytterst mariginell verkan, eftersom kall ouppvärmd luft alltid snabbt vänder ned till golvet.Mvh Raffen.