Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ventiler för att undvika kallras?  (läst 26844 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gullhoved

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Byta ventiler för att undvika kallras?
« skrivet: 05 februari 2008, 11:39:59 »
Hej !

Bor i tvåplanshus med golvv nere och radiatorer uppe. Öppen planlösning. Frånluftsvärmepump. Upplever som många andra rejäla problem med kallras och drag, vilket gör att det känns betydligt kallare än vad det är. Har treglas superisolerfönster med friskluftsintag i övre karmen. På insidan sitter någon form av ventil som leder luften nedåt. Har hört många förslag på att byta till ventiler som leder luften uppåt istället. Finns det någon som har konkreta tips på sådana ventiler (fabrikat, namn etc) då jag ogärna börjar med att mixtra med ventilation och fläkthastighter etc.

Mvh,

Thomas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2008, 11:56:02 »
Går det inte att vända på den del av dina nuvarande luftriktare som pekar nedåt?
Annars kanske du kan demontera både ut och insida och sno på hela paketet?

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gullhoved

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2008, 13:33:22 »
Hej igen!

Tack för det tipset, det skall jag undersöka direkt. Tror att själva innedelen är helt "fristående" så det borde gå.

Mvh,

Thomas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2008, 15:25:06 »
Går det inte att vända på den del av dina nuvarande luftriktare som pekar nedåt?
Annars kanske du kan demontera både ut och insida och sno på hela paketet?
/Rickard

Hej Rickard! Spelar det egentligen någon roll vilket håll luftriktarna sitter på, kalluften kommer väl ändå att vända nedåt och på så sätt ändå upplevas som kallras??  Sc:,h

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2008, 20:35:49 »
Varför är de i så fall riktade nedåt från fabrik? (Eller enligt installationsanvisning)

Visst faller kall luft nedåt, men om den "sprutar" in uppåt kommer den att hinna värmas mer innan den når golvet = mindre "kallrasupplevelse"

Självklart enligt mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2008, 23:07:53 »
Varför är de i så fall riktade nedåt från fabrik? (Eller enligt installationsanvisning)
Visst faller kall luft nedåt, men om den "sprutar" in uppåt kommer den att hinna värmas mer innan den når golvet = mindre "kallrasupplevelse"
Självklart enligt mig.

Hej Rickard!  Den uppvärmningen och mindre "kallrasupplevelsen" skulle nog bli knappt märkbar, enligt min uppfattning.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2008, 23:15:05 »
http://www.radron.se/templates/test____3325.asp
"Hur den inkommande luften är riktad har stor betydelse för om drag uppstår. Luften ska vara riktad uppåt så att den blandas med rumsluften som värms av radiatorn under fönstret. "
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2008, 23:36:04 »
Inkommande kalluft skall riktas uppåt, då "suger" den sig fast vid innertaket innan den börjar falla ned c:a 2-3 m senare, och man får då bättre omblandning av kalluft/vamluft- kallas populärt för "coanda-effekten". En varning är på sin plats, man sätter alltid ventilerna ovanför radiatorerna som då hjälper till med luftströmmarna, men har man golvvärme är det mycket större chans för kallras, här blir det då att labba fram bästa inställning med lägre kapacitet på inkommande friskluft, då det inte finns en varm radiator som hjälper till.

Länk:
http://www.systemair.no/newsread/ReadImage.aspx?DOCID=9998&IMAGEID=2124
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2008, 13:20:39 »
Utan radiatorer under fönster kan man likväl uppleva den lilla differensen i värmerefllektion som fönsterytan avger, jämfört med väggen bredvid. Detta även med superisolerade fönster.
Superisoleradefönster har karmar, kanske av alu, är fästa i ett ramverk kanske drevade, osv...
En liten liten miss leder in kyla som kyler alu, som sedan suger värme från kroppen när man är nära.
Testa med ovansidan av handen så märker du ganska lätt större skillnader. Är de små krävs termokamera och i det läget är det mest en ekonomisk fråga. Dvs om du inte kan märka det, så märks det ju inte.
Lösningen ligger då i möbleringen, och val av materiel. Ställ alltså inte en soffa med ryggen mot ett fönster om du inte har radiator på med kallrasinställning.
Om du vill ha det så kan tunga gardiner som dras för bak ryggstödet hjälpa upp situationen.

Sen är frågan om du behöver ha en viss ventilation öppen och då hur mycket.
Kanske räcker det att stänga den som stör mest.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Gullhoved

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2008, 21:47:08 »
Nu har jag experimenterat lite med mina ventiler. Till att börja med tillämpade jag tipset fråm Rickard, att vända ventilerna upp och ned. Detta gav en märkbar effekt till det bättre. Inströmningsstrålen fick helt annan karaktär och upplevdes inte alls lika kall. Jag har också efter visst övervägande sänkt min fläkthastighet ett snäpp och det gjorde verkligen susen. Kontrollmätningar med hygrometer visar inte heller på någon väsentligt ökad luftfuktighet jämfört med innan.


Mvh,

Thomas

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2008, 20:18:54 »
Gullhoved

Jag antar att du har golvvärme!?

En varning för golvvärme äldre fönster och tilluft via springventiler kan va på sin plats!

Kul att det blev bättre!

Vad heter ventilerna såg du det?

BIOBE?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2008, 21:01:15 »
Nu har jag experimenterat lite med mina ventiler. Till att börja med tillämpade jag tipset fråm Rickard, att vända ventilerna upp och ned. Detta gav en märkbar effekt till det bättre. Inströmningsstrålen fick helt annan karaktär och upplevdes inte alls lika kall. Jag har också efter visst övervägande sänkt min fläkthastighet ett snäpp och det gjorde verkligen susen. Kontrollmätningar med hygrometer visar inte heller på någon väsentligt ökad luftfuktighet jämfört med innan.
Mvh,
Thomas

Hej Thomas!  Ja det här med sänkt fläkthastighet det gör nog en hel del verkan på kallraset skulle jag tro eftersom inströmmande luft minskas, medan på vilket håll du har ventilerna på borde ha en ytterst mariginell verkan, eftersom kall ouppvärmd luft alltid snabbt vänder ned till golvet.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2008, 21:18:22 »
Nu har jag experimenterat lite med mina ventiler. Till att börja med tillämpade jag tipset fråm Rickard, att vända ventilerna upp och ned. Detta gav en märkbar effekt till det bättre. Inströmningsstrålen fick helt annan karaktär och upplevdes inte alls lika kall. Jag har också efter visst övervägande sänkt min fläkthastighet ett snäpp och det gjorde verkligen susen. Kontrollmätningar med hygrometer visar inte heller på någon väsentligt ökad luftfuktighet jämfört med innan.
Mvh,
Thomas

Hej Thomas!  Ja det här med sänkt fläkthastighet det gör nog en hel del verkan på kallraset skulle jag tro eftersom inströmmande luft minskas, medan på vilket håll du har ventilerna på borde ha en ytterst mariginell verkan, eftersom kall ouppvärmd luft alltid snabbt vänder ned till golvet.

Mvh Raffen.

Raffen: Du vet verkligen inte hur man ger sig trots att man blir överbevisad från flera olika håll.  ;D  ;)
Och jag som trodde jag var envis. ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2008, 21:26:44 »
Hej Rickard!  Säger du det... hur mkt skiljer det då i höjd i cm på luftinsläppet beroende på om man vänder ventilen uppåt eller nedåt??

Mvh Raffen
« Senast ändrad: 11 februari 2008, 21:28:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: Byta ventiler för att undvika kallras?
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2008, 22:39:25 »
Är detta en fråga där det bara finns ett rätt svar?

Själv har jag upplevt både hur drag från otäta lister, dåligt monterade NYA superisolerade fönster, felvända ventiler och värmeavgivning mot kalla ytor (väggen är varm-fönstret är kallt), avsaknad av element hos L/L hus, olämplig möblering, för hög lufthastighet, kalla material i möbler, osv kan ge en kallare upplevelse än vad termometern anger.

Kan vi inte försöka ha en attityd där alla svar är tips/hypoteser, som syftar till att hitta svar, inte ett svar????????????????????????????????????????????????????????????????????

Det går väl ut på att få gullhoved att få det varmare inte att utse dagens smartaste svar eller?????????????????????????????????????????????

Radiatorer är inte placerade vid fönster för syns skull utan för att bla utjämna värmekänslan mellan ytorna i ett rum.

Utan radiatorer kan varken golvvärme eller L/L helt lösa problemet med tempdiffen. Den är mycket mindre med bra fönster men få fönster är så bra att de matchar en bra vägg.

Att kylan vill ner är inte hela sanningen utan även att värme vill upp. Det kan alltså finnas en luftrörelse som i sig kyler från golv, upp mot fönsterytan vid golvvärme.

Ventiler och fläktar ökar luftrörelsen, men nu blir den svårare att förutse. Här spelar hastighet och riktning in.

Raffen är en observant person som kanske inte alltid uttrycker sig lagom oprecist för att  det skall verka som om han har fler ess i ärmen.
Men han har faktiskt ofta rätt.
Problemet minskar med Rickards tips, men finns kvar till vissa delar.

Ju kallare ute desto större tempdiff på ytorna. Kanske känns det som om det blev varmare, men likväl en termokamera hade visat svart på vitt att det är att värmen inte är likadan överallt som är det verkliga problemet.

Det är fantastiskt, och just här inte så praktiskt,men vi märker ytterst små differenser, och upplever kallare som kallt. Även om kallt handlar om diff och inte om temperatur.
(Hur många har inte ropat stäng dörren sittande i en bastu)

I andra trådar är detta varför jag säger "ha radiatorer på under fönster vid L/L-drift, om du vill ha det som innan L/L-installationen". Låg radiatorvärme räcker, men igen alls kan göra att det verkar som om L/L-Kw värmer mindre än radiator-Kw.

Alternativet är att förändra vanor och möblering, vilket vissa gör då de lärt känna sin installation bättre.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!