0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Rickard! Säger du det... hur mkt skiljer det då i höjd i cm på luftinsläppet beroende på om man vänder ventilen uppåt eller nedåt??Mvh Raffen
http://www.radron.se/templates/test____3325.asp "Hur den inkommande luften är riktad har stor betydelse för om drag uppstår. Luften ska vara riktad uppåt så att den blandas med rumsluften som värms av radiatorn under fönstret. "
Inkommande kalluft skall riktas uppåt, då "suger" den sig fast vid innertaket innan den börjar falla ned c:a 2-3 m senare, och man får då bättre omblandning av kalluft/vamluft- kallas populärt för "coanda-effekten". En varning är på sin plats, man sätter alltid ventilerna ovanför radiatorerna som då hjälper till med luftströmmarna, men har man golvvärme är det mycket större chans för kallras, här blir det då att labba fram bästa inställning med lägre kapacitet på inkommande friskluft, då det inte finns en varm radiator som hjälper till.Länk:http://www.systemair.no/newsread/ReadImage.aspx?DOCID=9998&IMAGEID=2124
Nu har jag experimenterat lite med mina ventiler. Till att börja med tillämpade jag tipset fråm Rickard, att vända ventilerna upp och ned. Detta gav en märkbar effekt till det bättre. Inströmningsstrålen fick helt annan karaktär och upplevdes inte alls lika kall. Jag har också efter visst övervägande sänkt min fläkthastighet ett snäpp och det gjorde verkligen susen. Kontrollmätningar med hygrometer visar inte heller på någon väsentligt ökad luftfuktighet jämfört med innan.Mvh, Thomas
Hej !Bor i tvåplanshus med golvv nere och radiatorer uppe. Öppen planlösning. Frånluftsvärmepump. Upplever som många andra rejäla problem med kallras och drag, vilket gör att det känns betydligt kallare än vad det är. Har treglas superisolerfönster med friskluftsintag i övre karmen. På insidan sitter någon form av ventil som leder luften nedåt. Har hört många förslag på att byta till ventiler som leder luften uppåt istället. Finns det någon som har konkreta tips på sådana ventiler (fabrikat, namn etc) då jag ogärna börjar med att mixtra med ventilation och fläkthastighter etc. Mvh, Thomas
Hej Silverräven! Har du också golvvärme eller?? eller har du radiatorer under fönstren??Mvh Raffen.
Så här stod det några rader ner;Det fungerar med rappa tips, dag för dag, men i längden har man nytta av att veta hur dynamiken fungerar. Att man förstår varför varmt kan upplevas kallt, och hur hus fungerar med sin inre och yttre miljö.Det finns massor av böcker i ämnet. Ämnet är hett på vetenskapsprogram om man inte vill läsa. På uni finns massor av forskningsrapporter att ladda hem.Jag antar att de flesta i tråden kan förstod detta.Jag undrar varför inte du, Rickard gjorde det?Vad jag kan se av inläggen så förstår de flesta nog även de böcker som finns på biblioteken i ämnet.AD verkar inte ens behöva läsa på, utan har redan fattat galoppen, nämligen att allt hänger samman. Att ett ingrepp påverkar även annat än det man har rakt framför näsan.Det tror jag är rätt bra att tänka på om man gör förändringar i sin ventilation. Även när man följer gratisråd.