0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu finns det ett par saker som jag är lite fundersam kring.1. I synglaset har jag inte sett några bubblor, men jag ser heller ingen vätska, borde jag det?Svaret på den här frågan har du redan fått, se föregående inlägg.2. Filtret sitter enligt mina mätare på VP kalla sida och inte på den varma enligt instruktion - spelar det någon roll?Det du kallar den kalla sidan är för en installatör inte den kalla sidan i egentlig mening utan det kallare returvattnet som sedan värms upp av värmepumpen. Eftersom detta är en luft/vattenvärmepump så finns det bara en "varm" sida att koppla in mot pumpen. Däremot är givetvis framledning från pumpen varm och retur till pumpen kall. Smutsfiltret (filterball) ska vara mellan cirkulationspumpen och utedelen på det du kallar den kalla sidan, dvs på returen. Att det ser ut som om den går in på pumpens övre anslutning i manualen är säkert bara för att det var lättare att rita schemat så. Den nedre anslutningen på pumpen är in i utedelen (kall) och den övre är ut från värmepumpen (varm).Filtret ska sitta innan pumpen för att skydda värmeväxlaren i utedelen.3. Vet inte heller vad jag borde kunna förvänta mig för temperatur på vattnet från VP, nu gör den knappt 40 grader, kan det vara "rätt" - det är ca +2-5 ute? (inställningar nedan)Inställningen du gör är för returtemperaturen. Framledningstemperaturen blir 5-10 ºC högre.Enligt tabellen på sidan 10 i manualen ska returtemperaturen vara ca 30 grader, dvs helt i sin ordning.4. Jag tappar tryck hela tiden, och får gå och fylla i med jämna mellanrum. Inte mycket, men ändå.Du har troligen ett litet läckage någonstans i systemet. Det här är inte bra eftersom nytt syrerikt vatten får värmesystemet att rosta invändigt. Man kan aldrig undvika detta eftersom man måste fylla på ibland. Men ofta ska det inte vara, framförallt inte om man har ett slutet expansionskärl. Läckande radiatorventiler är ganska vanligt, börja med att kolla det. 5. Sedan jag gjorde rent filtret porlar det från tanken, kan inte minnas att jag märkt av det tidigare. Ska det göra det?Det ska inte porla normalt. Ibland händer det ändå. Lufta tanken, expansionskärl och element om det behövs.Mina inställningar:Parallellförskjutning -1, kurva 2,5Den här inställningen är individuell för varje hus och installation. Verkar rimlig för ett normalt hus.