0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så du menar att det är försumbar skillnad på om jag har 19 eller 21 grader som värde?Är det inte som man brukar läsa att det är minst 5 % skillnad per grad som man höjer?Mvh
Min installatör sa till mig att köra på manuell fläkt (nivå 3 eller 4) istället för på auto. Som det är nu har tempen på 17-19 grader beroende på hur kallt det är ute. Inne får jag då runt 20.Men hur blir det med energiförbrukningen? Pupen borde väl dra mindre på detta sätt? ( Det är ju bara innerdelens fläkt som går på högvarv och den drar väl inte så mycket?)Alternativet är ju att sätta tempen på 20 grader och fläkten på auto, men det borde väl dra mer el?MvhJanne
Citat från: se01538 skrivet 03 februari 2008, 09:27:39hej se01538!helt rätt att köra med fast fläktläge.Jag flyttade in i vårt hus i somras och testade då med autoläge, trodde det skulle vara bäst/billigast.men det var precis som endel säger här i tråden pumpen gick ner i varv ofta och jag fick en ojämn värme.nu kör jag oftast på läge 1 och tar till läge 2 om det är lägre än - 10fungerar kanon och ger en jämn och fin värme//kjulakalle
Det beror väl åxå på vad det är för pump och hur pumpen sitter monterad.En inverterpump går ju ner i varvtal på kompressorn om inomhusdelen inte fläktar ur all värme,dvs du tar ut mindre effekt ur den och därmed drar den mindre energi.Kan vara bra att gå ner i fläktvarv om utrymmet där den sitter är lite begränsat,en hall t.ex. Kör man på full effekt så kommer den att slå av och på oftare när den når sitt börvärde.En OnOff pump bör nog alltig gå med fläktarna på fullvarv för att pumpen skall jobba bra.
Hej Kjulakalle! Har du verkligen bara 2 fläktlägen på din pump alltså??För på läge 1 och 2 lär du väl inte få till någon spec bra spridning av varmluftenannat än till ett mindre begränsat utrymme isf.Mvh Raffen.
Citat från: kjulakalle skrivet 11 februari 2008, 19:21:59Citat från: se01538 skrivet 03 februari 2008, 09:27:39hej se01538!helt rätt att köra med fast fläktläge.Jag flyttade in i vårt hus i somras och testade då med autoläge, trodde det skulle vara bäst/billigast.men det var precis som endel säger här i tråden pumpen gick ner i varv ofta och jag fick en ojämn värme.nu kör jag oftast på läge 1 och tar till läge 2 om det är lägre än - 10fungerar kanon och ger en jämn och fin värme//kjulakalle Hej Kjulakalle! Har du verkligen bara 2 fläktlägen på din pump alltså?? För på läge 1 och 2 lär du väl inte få till någon spec bra spridning av varmluften annat än till ett mindre begränsat utrymme isf.Mvh Raffen.
CiteraCiteraMin f.d. HE9:a hade 5 lägen, förra pumpen en FA35:a hade 4.Min nuvarande FD35:a har även den 4 men jag använder högstfläktläge 2. Har du hört talas om öppen planlösning Raffen ellereffektiva värmepumpar? Eller är det så att både jag och Kjulakalleinte vet bäst hur våra värmepumpar fungerar i våra egna hem?? ?? !! !!BjörnK
Citat från: Raffen skrivet 11 februari 2008, 21:34:43Citat från: kjulakalle skrivet 11 februari 2008, 19:21:59Citat från: se01538 skrivet 03 februari 2008, 09:27:39hej raffen!vet inte om jag blev missförstådd eller uttryckt mig fel, när jag menar fläktläge så menar jag farten på fläktenjag tror en Sanyo har 3 lägen/farter + auto.i övrigt låter jag vingen svinga och då går det mesta neråt men det blir ändå varmt på övervåningen//kjulakalle
Citat från: kjulakalle skrivet 11 februari 2008, 19:21:59Citat från: se01538 skrivet 03 februari 2008, 09:27:39
Citat från: se01538 skrivet 03 februari 2008, 09:27:39
Nädu Raffen ingen fara mina tår tål mer än så BjörnK