Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken betydelse har djupet vid markvärme  (läst 3968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Älvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken betydelse har djupet vid markvärme
« skrivet: 01 februari 2008, 16:09:59 »
Jag kommer förmodligen att lägga markvärmeslang och tänkte kolla med kunniga här på forumet.

Vad har djupet för betydelse? Hos mig är det 2.4 m marktjäle? (http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1104). bor i Haparandatrakten. Måste slangen ligga under tjälnivån?

Vad händer om man lägger den för grunt? Vad händer om man lägger den för djupt?

Avståndet mellan slangarna brukar rekomenderas till 1-1.5 m. Jag har blivit rekomenderad 2 m mellan. Blir det effektivare med mer mellanrum? Förlorar man mycket effekt om det ligger för nära?

Snälla, kom med tips och idéer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken betydelse har djupet vid markvärme
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2008, 16:26:21 »
Hej Älvan.

Du har inga 2.4 meter marktjäle, i vart fall inte om snö täcker marken där din jordvärme skall förläggas (och så bör det vara)
Om snön kommer normalt tidigt på året finns i princip ingen tjäle där snön får ligga orörd.

1 meter är ett bra djup i Haparanda, max 1.20 meter.

När det gäller mellanrummet mellan slangarna så har det större betydelse än djupet.
Jag har gjort en kalkyl på 1 eller 1.5 meter mellan slangarna, 25 000 kWh/år i elförbrukning (före värmepump) Morän som jordart (lamnda 3.0) Inkommande KB medel -1°C

Resultatet blir om slangen förläggs på 1 meters djup och med 1 meter mellan slangarna att du behöver 455 meter slang, lägger du dem med 1.5 meter emellan så räcker det med 371 meter. (ca 22.5% mindre slang)

Med två meter emellan blir det 321 meter slang

Två meter mellan slangarna och 1.5 meters djup ger 318 meter slang och om du gräver 2 meter djup räcker det med 316 meter slang.

Jag brukar rekommendera 1.5 meter mellan slangarna och 1 meters djup, blir det bara 1 meter mellan slangarna får man som sagt var lägga drygt 22% mer slang.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Älvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken betydelse har djupet vid markvärme
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2008, 18:20:47 »
med andra ord är det ingen fara att lägga den på 2 m djup. Jag vill nämligen försöka få ett avtal med grannen om att lägga på hans åker och då vore det ju bra om det gick att lägga på två meter. Då slipper man ju oroa sig att det ska hända något.

Det kanske blir dyrare att gräva så djupt?

Kan återladdningen av jorden ta längre tid. Solens strålar värmer saktare upp så djupt?

Jag måste lägga ut ca 2000 m slang och det måste väl delas upp på 4 slingor. Måste även de olika slingornas in och utlopp mot huset ligga 1.5 meter mellanrum?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken betydelse har djupet vid markvärme
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2008, 18:28:15 »
Eftersom jag inte känner till ditt energibehov kan jag inte säga om det är OK att lägga slingorna så djupt, skulle det frysa till runt slingorna kan det bli permafrost om du lägger dem så djupt.
På jordbruksmark är väl djupplöjning till 60 cm djup det djupaste som bonden någonsin är ner, jag tycker 120 cm djup borde räcka mer än väl.

Självklart blir det dyrare att gräva 2 meter djupt, dessutom kan det bli problem att lägga mossorna från så djupa gravar nånstans medan du håller på.
Skulle väggarna rasa när du lägger ned slangen kan du dessutom dö.
Max 1.5 meter är mitt råd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Älvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken betydelse har djupet vid markvärme
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2008, 18:52:24 »
Mitt hus har ett energibehov av ca 40 kWh vid 20 grader inomhus ( har räknat på lite olika sätt och kommit fram till samma resultat). Det är ca 600 kvm i Haparanda trakten.

Jag har kollat in en Nibe 1330, antingen 22 eller 30. Det lutar åt 30 för att jag på sikt ska kunna nyttja den i andra småhus på gården. (om den verkar fungera bra och jag kan pressa den ytterligare)

Varför jag vill lägga slangen så djupt som möjligt är för att den ska "störa" grannen så lite som möjligt när jag förhandlar med honom.

Jag tänkte inte så mycket på att det också ska läggas slang där i och att någon faktiskt ska gå där i med risk för sitt liv.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Vilken betydelse har djupet vid markvärme
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2008, 21:01:24 »
Jag skulle nog inte gräva djupare än vad som krävs. Det är solen om sommaren som skall värma upp marken, och rent spontats så känns det som att med för djup kollektor så hamnar man i en nedåtgående trend vad det gäller tempertauren på köldbäraren.


Eller?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!