Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp med val av L/V system  (läst 18119 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #30 skrivet: 07 februari 2008, 09:33:39 »
Detta jag säger nu har jag påtalat innan: jag anser att risken för att få läcka på gasen mellan inomhus & utomhusdel om man tar in gasen är mycket större än frysrisken av vatten.............vilket har trögast värmeavgivning varm vatten eller gas?? sen kan man fundera över förlusterna? *vinkar*
Söker man på forumet om gasläck hittar manhundra gånger fler än sönderfrysning......

Finns hundratals fler klåpare också  *vinkar*

Fundera på hur många som har skadade växlare ute som inte avger den effekt de ska och ägaren tror allt är bra.

//Rickard

den har jag aldrig hört förut men du kanske har erfarenhet av växlare som funkar dåligt??

Det var en kollega som upptäckte det på en växlare.
Växlare hade frusit när kund inte var hemma men sedan tinats upp. Men det var inte samma effekt på den. Väggarna hade rört på sig men den läckte inte vatten eller gas.
Där av tanken "Undra hur många skadade växlare det finns i drift"
Ägaren är lycklig att den inte gått sönder men har i själva verket en defekt växlare kanske resten av VP's livslängd.

//Rickard

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #31 skrivet: 07 februari 2008, 10:44:17 »
Bara för att provocera lite:

Undrar hur många L/V med kondensatorn inomhus som har fel kylmediemäng, eller fukt i sitt system pga av klåpare som vakuum sugit deras system?

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #32 skrivet: 07 februari 2008, 11:25:54 »
Vilket släpper mest energi ifrån sig igenom kopparör 45 gradigt vatten eller 55 gradig gas?
Det vet jag inte? Det beror väl på hur varmt rörets utsida blir och hur bra det är isolerat?
Jag trodde du skulle berätta svaret Nisse-Gurra ???
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #33 skrivet: 07 februari 2008, 14:26:53 »
Hej

det vet väl alla att det är 45 gadigt vatten ?

MVH
Messer

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #34 skrivet: 07 februari 2008, 15:02:58 »
jahapp, nu får man högre energianvändning med golvärme & luft/vatten värmepump.............huvuddunk..............

Javisst, det betraktar jag som självklart Nisse-Gurra, att får man en högre energiförbrukning med golvvärme ifh till radiatorer.... huvuddunk....

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad hallonst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #35 skrivet: 15 februari 2008, 09:59:51 »
funderar starkt på att köpa en vattenmantlad braskamin istället för en traditionell. finns det nån som har några erfarenheter kring en vattenmantlad kamin? har inte hittat så många, har sett en på kaminexperten.se som verkar ok. är det nån som har några tips och råd? eller är det bara dumt?

förövrigt så ligger följande alternativ bäst till:
CTC ecoair 7 kW
CTC ecologic shunt
acktanken KV500, med solslinga
solfångare

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #36 skrivet: 15 februari 2008, 21:29:02 »
jahapp, nu får man högre energianvändning med golvärme & luft/vatten värmepump.............huvuddunk..............

Javisst, det betraktar jag som självklart Nisse-Gurra, att får man en högre energiförbrukning med golvvärme ifh till radiatorer.... huvuddunk....

Mvh Raffen.

Om man har vp:
- Korrekt installerad golvvärme (isolering under, rätt avstånd mell. slingor etc) vs högtempradiatorer eller "normaldimensionerade radiatorer" => golvvärme ger lägre uppvärmningskostnad.
- Felaktigt installerad golvvärme vs lågtempradiatorer => radiatorer ger lägre uppvärmningskostnad.

Ett exempel på mitt lågtemp radiatorsystem: pumpen siktar på 30 grader ut när det är -3 ute, det ger 21,5 grader inne, breddgrad i höjd med Karlstad.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #37 skrivet: 15 februari 2008, 21:55:20 »
jahapp, nu får man högre energianvändning med golvärme & luft/vatten värmepump.............huvuddunk..............
Javisst, det betraktar jag som självklart Nisse-Gurra, att får man en högre energiförbrukning med golvvärme ifh till radiatorer.... huvuddunk....
Mvh Raffen.
Om man har vp:
- Korrekt installerad golvvärme (isolering under, rätt avstånd mell. slingor etc) vs högtempradiatorer eller "normaldimensionerade radiatorer" => golvvärme ger lägre uppvärmningskostnad.
- Felaktigt installerad golvvärme vs lågtempradiatorer => radiatorer ger lägre uppvärmningskostnad.
Ett exempel på mitt lågtemp radiatorsystem: pumpen siktar på 30 grader ut när det är -3 ute, det ger 21,5 grader inne, breddgrad i höjd med Karlstad.

Hej Digitalrobert!  Du glömde en sak under korrekt installerad golvvärme mm, därför att om man inkl rätt förutsättningar för golvvärme skall kunna få till en lägre energikostnad, så måste man också kunna sänka rumstemperaturen något ifh till om man har radiatorer för att kunna få till en lägre energikostnad, och det är ju det som ofta är problemet att folk inte vill sänka ned tempen något, och sänker man inte tempen så kommer golvvärmen trots helt riktiga förutsättningar faktiskt att dra mer energi ifh till om man har radiatorer.
Skulle man sedan ha felaktiga förutsättningar för golvvärme med dålig isolering mm, så blir ju skillnaden bara ännu mkt större till golvvärmens nackdel, och radiatorernas fördel.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 15 februari 2008, 21:58:20 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #38 skrivet: 15 februari 2008, 22:19:37 »
jahapp, nu får man högre energianvändning med golvärme & luft/vatten värmepump.............huvuddunk..............
Javisst, det betraktar jag som självklart Nisse-Gurra, att får man en högre energiförbrukning med golvvärme ifh till radiatorer.... huvuddunk....
Mvh Raffen.
Om man har vp:
- Korrekt installerad golvvärme (isolering under, rätt avstånd mell. slingor etc) vs högtempradiatorer eller "normaldimensionerade radiatorer" => golvvärme ger lägre uppvärmningskostnad.
- Felaktigt installerad golvvärme vs lågtempradiatorer => radiatorer ger lägre uppvärmningskostnad.
Ett exempel på mitt lågtemp radiatorsystem: pumpen siktar på 30 grader ut när det är -3 ute, det ger 21,5 grader inne, breddgrad i höjd med Karlstad.

Hej Digitalrobert!  Du glömde en sak under korrekt installerad golvvärme mm, därför att om man inkl rätt förutsättningar för golvvärme skall kunna få till en lägre energikostnad, så måste man också kunna sänka rumstemperaturen något ifh till om man har radiatorer för att kunna få till en lägre energikostnad, och det är ju det som ofta är problemet att folk inte vill sänka ned tempen något, och sänker man inte tempen så kommer golvvärmen trots helt riktiga förutsättningar faktiskt att dra mer energi ifh till om man har radiatorer.
Skulle man sedan ha felaktiga förutsättningar för golvvärme med dålig isolering mm, så blir ju skillnaden bara ännu mkt större till golvvärmens nackdel, och radiatorernas fördel.

Mvh Raffen.
Du tänker inte på att verkningsgraden på vp ökar när framledningstemperaturen minskar!
Studera kurvorna på sidan 7 här: http://www.nibeonline.com/pdf/639251-3.pdf
Notera hur mycket som skiljer i framledningstemperatur mellan radiatorer och golvvärme och räkna sedan ut verkningsgraden vid framledningstemperatur 35 resp 50 grader på sidan 16 i samma dokument.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #39 skrivet: 17 februari 2008, 13:25:26 »
Du tänker inte på att verkningsgraden på vp ökar när framledningstemperaturen minskar!
Studera kurvorna på sidan 7 här: http://www.nibeonline.com/pdf/639251-3.pdf
Notera hur mycket som skiljer i framledningstemperatur mellan radiatorer och golvvärme och räkna sedan ut verkningsgraden vid framledningstemperatur 35 resp 50 grader på sidan 16 i samma dokument.

Hej Digitalrobert!  Jodå, min uppfattning inkluderar att verkningsgraden på vp ökar när framledningstemperaturen minskas, och det beror ju på att golvvärme har en klart mkt större värmeavgivande yta (volym) än vad radiatorer har, och därmed kan ju temperaturen på vattnet som cirkulerar i detta system vara lägre, vilket ju också gynnar värmepumpens verkningsgrad naturligtvis. Men oavsett detta så påstår jag alltså att man inte kan spara energi med mindre än att man sänker inomhustemperaturen med 1-2 ºC, för med en oförändrad innetemperatur så får man ju såvitt jag kan förstå alltid en högre energiförbrukning med golvvärme än med radiatorer.
http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 februari 2008, 13:46:21 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #40 skrivet: 17 februari 2008, 13:29:22 »
... för med oförändrad innetemperatur så får man ju alltid en högre energiförbrukning med golvvärme än med radiatorer.
'Alltid' är ett ord man ska hanteras varsamt med  ;)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #41 skrivet: 17 februari 2008, 14:46:43 »
Du tänker inte på att verkningsgraden på vp ökar när framledningstemperaturen minskar!
Studera kurvorna på sidan 7 här: http://www.nibeonline.com/pdf/639251-3.pdf
Notera hur mycket som skiljer i framledningstemperatur mellan radiatorer och golvvärme och räkna sedan ut verkningsgraden vid framledningstemperatur 35 resp 50 grader på sidan 16 i samma dokument.

Hej Digitalrobert!  Jodå, min uppfattning inkluderar att verkningsgraden på vp ökar när framledningstemperaturen minskas, och det beror ju på att golvvärme har en klart mkt större värmeavgivande yta (volym) än vad radiatorer har, och därmed kan ju temperaturen på vattnet som cirkulerar i detta system vara lägre, vilket ju också gynnar värmepumpens verkningsgrad naturligtvis. Men oavsett detta så påstår jag alltså att man inte kan spara energi med mindre än att man sänker inomhustemperaturen med 1-2 ºC, för med en oförändrad innetemperatur så får man ju såvitt jag kan förstå alltid en högre energiförbrukning med golvvärme än med radiatorer.
http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf

Mvh Raffen.
Jag har svårt att tro att man får 20% högre förluster eller mer med golvvärme jämfört med radiatorer men jag kan ha fel.  :(
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #42 skrivet: 17 februari 2008, 15:33:35 »
Min uppfattning (som jag läst mig till) är att teoretiskt kan man få bättre verkningsgrad med golvvärme jämfört med radiatorer i laboratoriemiljö p.g.a. den lägre framledningstemperaturen.

I praktiken (som jag också läst om) finns risken att den bättre verkningsgraden äts upp av att "folk" kompenserar för kalldrag vid fönster och att "folk" som har golvvärme förväntar sig att golven alltid är varma (trots att det är tillräckligt varmt i rummet) och därför också höjer temperaturen i onödan. Sen också den där risken med att värma upp kantbalkar, grunden och marken under huset m.m. om inte allt är perfekt installerat. Ovanpå det finns risken att "folk" har värme påslagen på sommaren för att värma upp klinker och stengolv som annars känns kallt att gå på. Om man sedan konverterat från ett helt fungerade radiatorsystem till golvvärme för att spara pengar med hänvisning till det bättre verkningsgraden (och inte för komfortens skull) då ska man tjäna in själva investeringen också. Har man bara delkonverterat krävs också i vissa fall extra utrustning som t.ex. cirkulationspumpar som också drar el som måste sparas in av den teoretiskt bättre verkningsgraden.

Min uppfattning är att ska golvvärme i slutändan i praktiken vara mer lönsamt än radiatorer så måste den installeras korrekt och de boende måste ha disciplin och koll på sitt eget beteende.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #43 skrivet: 18 februari 2008, 09:15:04 »
Ett vanligt fel många gör med golvärme är läggningen. Det ska vara en slinga som går längs väggarna som man kan köra för att få bort kallras.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #44 skrivet: 18 februari 2008, 15:51:46 »
Min uppfattning (som jag läst mig till) är att teoretiskt kan man få bättre verkningsgrad med golvvärme jämfört med radiatorer i laboratoriemiljö p.g.a. den lägre framledningstemperaturen.

I praktiken (som jag också läst om) finns risken att den bättre verkningsgraden äts upp av att "folk" kompenserar för kalldrag vid fönster och att "folk" som har golvvärme förväntar sig att golven alltid är varma (trots att det är tillräckligt varmt i rummet) och därför också höjer temperaturen i onödan. Sen också den där risken med att värma upp kantbalkar, grunden och marken under huset m.m. om inte allt är perfekt installerat. Ovanpå det finns risken att "folk" har värme påslagen på sommaren för att värma upp klinker och stengolv som annars känns kallt att gå på. Om man sedan konverterat från ett helt fungerade radiatorsystem till golvvärme för att spara pengar med hänvisning till det bättre verkningsgraden (och inte för komfortens skull) då ska man tjäna in själva investeringen också. Har man bara delkonverterat krävs också i vissa fall extra utrustning som t.ex. cirkulationspumpar som också drar el som måste sparas in av den teoretiskt bättre verkningsgraden.

Min uppfattning är att ska golvvärme i slutändan i praktiken vara mer lönsamt än radiatorer så måste den installeras korrekt och de boende måste ha disciplin och koll på sitt eget beteende.


Det finns ett experimentområde här i stan med många golvvärmeinstallationer. Det de sett är att golvvärme varit mycket dyrare än väntat, på grund av trögheten i systemet. Det som dragits som slutsats därifrån är att man skall vara försiktig med golvvärme placerad nära stora ytor där de yttre omständigheterna kan behovet av uppvärmning snabbt (solvärme eller vind). Trögheten i systemet gör att man inte stänger av snabbt nog, eller överkompenserar med för hög temperatur.

--- Mats ---

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!