Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem! för kallt? fläktmotor i Panasonic E18 står oc växlar mellan hög och låg  (läst 3534 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KylKnodden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Halloj är ny här på forumet.

Har nyligen installerat en Panasonic E18 i en bilverkstad.
Ägaren av verkstaden har pumpen inställd på 16 grader om dagarna då han tycker det blir för varmt att jobba annars.
När han går hem om kvällarna slår han av den över natten för att sedan köra igång den igen när han kommer tillbaka följande morgon. Temperaturen i lokalen har under natten hunnit sjunka några grader.

Nu till problemet; när han kör igång pumpen igen på morgonen står fläkten i innedelen bara och växlar mellan högvarv till att varva ner till lägsta hastighet fram och tillbaka oavsett vilken temperatur eller fläkthastighet han ställer in den på. På grund av detta får han inte upp temperaturen i lokalen. Vissa morgnar däremot funkar det hur fint som helst utan uppstartsproblem, så bra att han måste stänga av den då det blir för varmt. Så att värma lokalen klarar den helt klart av.

Har monterat ett oräkneligt antal värmepumpar (är utbildad och verksam kyltekniker), även i kallare lokaler, men har aldrig varit med om detta tidigare.
Alla andra pumpar har bara tutat och gått för fullt oavsett omgivande temperatur.

Men:
Har hört det ryktas om att tempgivaren i innedelen känner av när luften är för "kall" och därför varvar ner fläkten. Har hört nån annanstans att det har med givaren som sitter på hetgasröret att göra och att fläkten regleras därigenom. Men eftersom jag inte varit med om det här tidigare låter det osäkert.
Är det nåt nytt påhitt i nyare värmepumpsmodeller?

Nån som har några idéer eller varit med om fenomenet själva?

Tacksam för svar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej KylKnodden!  Skall inte utgöra mig för att kunna svara dig helt på denna fråga, men jag frågar mig onekligen själv varför han stänger av pumpen på natten, det är väl bäst att den får fortsätta att gå på 16 ºC även på natten, och det behövs säkert om avfrostningarna skall kunna fungera hyfsat på pumpen, för det är det nog ändå gränsfall till att den gör det med 16 ºC inställd temperatur.
Sen att temperaturen sjunker några grader över natten är väl en sanning med modifikation antar jag, förmodligen blir det rejält kallt om pumpen står still över natten, och det trivs nog inte pumpen särskilt bra med. Så mitt tips är att köra mer kontinuerligt med pumpen, alltså även över natten, då trivs nog både pumpen bättre, samtidigt som de får en lite bättre komfort och hyfsad temperatur i verkstaden när de kommer på morgonen, dessutom blir merkostnaden för detta näst intill försumbar, kanske ingen alls, eftersom pumpen nu får gå så mkt hårdare på morgonen och fm, för att få upp temperaturen efter nattens tempsänkning.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 januari 2008, 17:42:25 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eftersom han stänger av pumpen på kvällen hinner temperaturen sjunka så
mycket så den orkar inte bibehålla värmen när den väl startar upp igen.
Inneluften är för kall och belastningen på innedelen för stor. Om du sänker
fläkthastigheten till 1:an vill den gå lite längre intervaller.

Enda sättet att åtgärda problemet är att ha värmepumpen på dygnet om.
Ur ekonomisynpunkt är det det allra vettigaste. Kom ihåg, som den körs
nu går den på fulla spett så länge den försöker få upp temperaturen.
Lämnar du den igång över natten vill den bara 'underhålla' temperaturen
vilket är mycket billigare.


BjörnK

Utloggad KylKnodden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Tjena Raffen och BjörnK!

Tackar för snabbt svar  :)

Håller med om att han borde låta den gå dygnets alla 24 timmar, och att merkostnaden troligen blir försumbar.
Men han är envis.

Vad jag ändå tycker är konstigt är att pumpen vägrar köra på ordentligt när han startar den på morgonen då den verkligen behövs. Utan bara står och "småfiser". Den frågan återstår, då andra maskiner har velat köra för fullt från första början. Även då det varit kallt, bara några plusgrader, i lokalen/rummet.
Spelar ingen roll om han med fjärkontrollen ställer fläkthastigheten på max eller i auto läge heller. Den beter sig likadant. Max->min, max->min osv i korta intervaller med några sekunders mellanrum. Vet dock inte om han provat ställa den i läge ett. Ska be honom prova det.
Tack för tipset.

MVH
KylKnodden

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Tjena Raffen och BjörnK!
Tackar för snabbt svar  :)
Håller med om att han borde låta den gå dygnets alla 24 timmar, och att merkostnaden troligen blir försumbar.
Men han är envis.
Vad jag ändå tycker är konstigt är att pumpen vägrar köra på ordentligt när han startar den på morgonen då den verkligen behövs. Utan bara står och "småfiser". Den frågan återstår, då andra maskiner har velat köra för fullt från första början. Även då det varit kallt, bara några plusgrader, i lokalen/rummet.
Spelar ingen roll om han med fjärkontrollen ställer fläkthastigheten på max eller i auto läge heller. Den beter sig likadant. Max->min, max->min osv i korta intervaller med några sekunders mellanrum. Vet dock inte om han provat ställa den i läge ett. Ska be honom prova det.
Tack för tipset.
MVH
KylKnodden

Tjenare Kylknodden!  Du, tala om för den där envise att det är ganska vanligt förekommande att snålheten ibland lätt bedrar visheten, och om han har möjligheten att relativt lätt mäta energiförbrukningen på pumpen några dygn både avstängd och med kontinuerlig drift så kommer han själv ganska snabbt se att så är fallet.
Det här med att pumpen bara står och "småfiser" lite på morgonen, det måste ju vara i ren protest, de här luftvärmepumparna är ju inte helt dumma de heller skall man veta, de gillar ju heller inte att kallstarta i låg temperatur likväl som vi övriga.  ;D  ;D  *vinkar*

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Vad jag ändå tycker är konstigt är att pumpen vägrar köra på ordentligt när
han startar den på morgonen då den verkligen behövs. Utan bara står och "småfiser".
Den frågan återstår, då andra maskiner har velat köra för fullt från första början.
Även då det varit kallt, bara några plusgrader, i lokalen/rummet.

Alla värmepumpar har denna funktion, det är ett måste, rent av en skydds-
funktion för värmepumpens hälsa. Inneluften kyler ner och sänker systemtrycket
så pass att kompressorn inte orkar värma, även om den går på fulla spett. När
utedelen i sin tur behöver avfrostas är det inte tillräckligt varmt inne så den
orkar avfrosta. Om fläkten i innedelen snurrar saktare, eller står still i perioder,
höjs systemtrycket så kompressorn orkar få upp värmen igen. Helt klart är det
att maskinen inte mår bra och att lämna den igång 24/7 är lösningen.


BjörnK

Utloggad KylKnodden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Citera
Vad jag ändå tycker är konstigt är att pumpen vägrar köra på ordentligt när
han startar den på morgonen då den verkligen behövs. Utan bara står och "småfiser".
Den frågan återstår, då andra maskiner har velat köra för fullt från första början.
Även då det varit kallt, bara några plusgrader, i lokalen/rummet.

Alla värmepumpar har denna funktion, det är ett måste, rent av en skydds-
funktion för värmepumpens hälsa. Inneluften kyler ner och sänker systemtrycket
så pass att kompressorn inte orkar värma, även om den går på fulla spett. När
utedelen i sin tur behöver avfrostas är det inte tillräckligt varmt inne så den
orkar avfrosta. Om fläkten i innedelen snurrar saktare, eller står still i perioder,
höjs systemtrycket så kompressorn orkar få upp värmen igen. Helt klart är det
att maskinen inte mår bra och att lämna den igång 24/7 är lösningen.


BjörnK


Ok, skyddsfunktion alltså. Är med på att kondenseringstrycket sänks och till följd av det så även förångningstrycket ja rent av hela systemtrycket av en kall lokal och att maskinen då inte klarar att tillföra luften tillräckligt med energi.

Tackar för svaren!
Ska ge det ett nytt försök att övertala honom att köra maskinen dygnet runt och i värsta fall stänga av den stunder under dagarna om det blir för varmt.

MVH
KylKnodden

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Man kan manipulera termostaten i innedelen lite, då får man lägre arbetstemperatur.
Å andra sidan kan det vara en garantifråga att göra denna åtgärd...

Framtill under det högre filtret sitter termostatgivaren i en hållare. Om man flyttar
denna så den kommer närmare själva lamellerna vill den känna av temperaturen
tidigare och bryta uppvärmningen...jag har själv gjort detta, med enligt kunden mycket
bra resultat, framför allt i stall, där man inte vill ha för varmt till hästarna.


BjörnK

Utloggad Intruder@1400

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
Hej
I en verkstad finns risken att filtren blir skapligt täta ganska omgående.
Kan det vara så att tempsensorn i innerdelen upplever att det är varmt p.g.a
dåligt luftflöde genom innerdelen och därför varvar ner fläkten?

Kanske lite långsökt.....

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är filtren igensatta får du ännu sämre funktion, maskinen jobbar ännu
hårdare fast du får mindre värme ur innedelen. Men det är inte det som
är orsaken till att den höjer och sänker hastigheten på fläkten, den
funktionen har inget med damm i filtren att göra. Om det vore så att
filtren var igensatta, med 'normal' innetemperatur, hade fläkten gått
på fulla spett men väldigt liten uppvärmd luftmängd kommit ut från
innedelen. I såna fall känner man att det är riktigt varmt nära innedelen.


BjörnK
« Senast ändrad: 02 februari 2008, 13:47:51 av BjörnK »

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Hej
I en verkstad finns risken att filtren blir skapligt täta ganska omgående.
Kan det vara så att tempsensorn i innerdelen upplever att det är varmt p.g.a
dåligt luftflöde genom innerdelen och därför varvar ner fläkten?

Kanske lite långsökt.....

/Klasse
Det låter väl som en trolig orsak? Precis så betedde sig lvp'n (panasonic) som satt i huset när vi flyttade in och jag hade härjat med slipmaskinen några dagar.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det kan förvisso vara så men jag fick intryck av att maskinen var nymonterad
och att funktionen varit dåligt från första stund...


BjörnK

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Jag missade detta: "Vissa morgnar däremot funkar det hur fint som helst utan uppstartsproblem".  huvuddunk
Kan det vara någon städare eller annan som gör rent filtret ibland?
När filtret var igensatt för mig så varvade fläkten upp och ner hela tiden och pumpen gav dåligt med värme.
 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!