0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjena Raffen och BjörnK!Tackar för snabbt svar Håller med om att han borde låta den gå dygnets alla 24 timmar, och att merkostnaden troligen blir försumbar.Men han är envis.Vad jag ändå tycker är konstigt är att pumpen vägrar köra på ordentligt när han startar den på morgonen då den verkligen behövs. Utan bara står och "småfiser". Den frågan återstår, då andra maskiner har velat köra för fullt från första början. Även då det varit kallt, bara några plusgrader, i lokalen/rummet.Spelar ingen roll om han med fjärkontrollen ställer fläkthastigheten på max eller i auto läge heller. Den beter sig likadant. Max->min, max->min osv i korta intervaller med några sekunders mellanrum. Vet dock inte om han provat ställa den i läge ett. Ska be honom prova det.Tack för tipset.MVHKylKnodden
Vad jag ändå tycker är konstigt är att pumpen vägrar köra på ordentligt närhan startar den på morgonen då den verkligen behövs. Utan bara står och "småfiser".Den frågan återstår, då andra maskiner har velat köra för fullt från första början.Även då det varit kallt, bara några plusgrader, i lokalen/rummet.
CiteraVad jag ändå tycker är konstigt är att pumpen vägrar köra på ordentligt närhan startar den på morgonen då den verkligen behövs. Utan bara står och "småfiser".Den frågan återstår, då andra maskiner har velat köra för fullt från första början.Även då det varit kallt, bara några plusgrader, i lokalen/rummet.Alla värmepumpar har denna funktion, det är ett måste, rent av en skydds-funktion för värmepumpens hälsa. Inneluften kyler ner och sänker systemtrycketså pass att kompressorn inte orkar värma, även om den går på fulla spett. Närutedelen i sin tur behöver avfrostas är det inte tillräckligt varmt inne så den orkar avfrosta. Om fläkten i innedelen snurrar saktare, eller står still i perioder,höjs systemtrycket så kompressorn orkar få upp värmen igen. Helt klart är detatt maskinen inte mår bra och att lämna den igång 24/7 är lösningen.BjörnK
HejI en verkstad finns risken att filtren blir skapligt täta ganska omgående.Kan det vara så att tempsensorn i innerdelen upplever att det är varmt p.g.adåligt luftflöde genom innerdelen och därför varvar ner fläkten?Kanske lite långsökt...../Klasse