Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Investeringsbekymmer
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Investeringsbekymmer (läst 2680 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
preske
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
preske
Investeringsbekymmer
«
skrivet:
27 januari 2008, 23:25:11 »
Citera
Hej.
Jag har ett enplanshus från -68 med källare 110+110kvm. Vi bor i Örebro. Vi är två vuxna och en liten kotte på 3mån.
Huset har en kombipanna el/olja, DIOM (90l vvb)från 1989 samt en L/L pump från Mitsubishi för boytan. Vattenburen värme.
Nuvarande förbrukning ligger på ca 23-25 kwh.
Värmen i boytan klarar Mitsubishi-pumpen skapligt, så den stora kostnaden för oss är att värma upp källaren och vårt varmvatten.
Mina alternativ:
-pelletsbrännare till befintlig panna + byta äldre cirkulationspumpar plus övertrycksventilen (som smyger ut vatten konstant)
-Pellets/el-panna och ack-tank/vvb
-Ytterligare en L/L pump i källaren och en modern vvb alt låta bef panna sköta varmvattnet.
-L/V system
Vi kan inte borra bergvärme pga vattenskyddsområde och jordvärme är inte aktuellt pga tomtstorlek. Till huset finns även en markpool 9x4m...
Hur skulle ni resonera? Har ni ngn annan lösning?
Vänliga häsningar
Fredrik
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Investeringsbekymmer
«
Svar #1 skrivet:
28 januari 2008, 04:28:14 »
Citera
En Nordenberedaren som ger tappvarmvatten och som du kan ansluta ett fläktelement till (typ innedelen på din luftvärmepump men för vatten)
Eller en Nordic Heater (då kan du även värma poolen)
Kolla på dem
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
FRJO
Dignitär inom värmepump
Stad/land: västra götaland
Antal inlägg: 1450
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
«
Svar #2 skrivet:
28 januari 2008, 09:09:00 »
Citera
en "riktig" L/V värmepump dockad mot diomen med fast kondensering det du behöver är en utedel ,lite rör, cirpump till vp samt en mindre varmvatten beredare att spetsa upp vv med. Är du säker på att det inte är beredarn i pannan som gett upp därav att den står och läcker vatten.
Loggat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #3 skrivet:
28 januari 2008, 11:26:44 »
Citera
Det är två kloka råd du fått, men..
Din förbrukning är konstigt hög med tanke på hus-storlek, plats och att du redan har en L/L. Men pumpen kan vara av äldre typ, och du kanske har en planlösning som inte är öppen? Eller kanske den funkar dåligt?
Försök att skaffa dig bättre information om vad som går åt för värme, varmvatten och vad pumpen drar. Några begagnade elmätare kanske vore något. En billig mätare av "stickontaktstyp" visar inte exakt, men kan ge bra fingervisningar.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Gunnar A
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Gunnar A
«
Svar #4 skrivet:
28 januari 2008, 16:39:18 »
Citera
Glöm det där med pellets - det blir bara en massa arbete. Gör hellere som FRJO föreslår. Pinkande övertrycksventil kan bero på otät påfyllningventil.
Loggat
Castrol
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 522
Karma +0/-0
Kön:
En av få med Eco Logic på forumet
Castrol
«
Svar #5 skrivet:
29 januari 2008, 16:11:20 »
Citera
Läs i denna tråd för mer tips om hur du kan resonera:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18544.0;all
Loggat
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007
preske
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
preske
«
Svar #6 skrivet:
07 februari 2008, 19:26:37 »
Citera
Tack för svar.
Jag har gjort en ny beräkning på årsförbrukningen och tror att vi kommer att landa på 22-23kWh. Att installera L/V skulle nog ta ca 8-9 år att tjäna in. Det tycker vi är en stor investering/besparing.
Att köra in en ny L/L i källaren, är det en ok lösning för ganska små pengar? Stänga shunten och låta pannan köra vv.
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #7 skrivet:
07 februari 2008, 22:33:51 »
Citera
Ja, så kör jag själv.
Har du en välisolerad källare, så är en källarpump ett bra alternativ om du har en någorlunda öppen planlösning i källaren. Värme har en väldig förmåga att stiga uppåt i huset. (Annars så lönar det sig kanske bättre att isolera källaren).
En L/L kvalitetspump i källaren kostar kanske 3.000kr/kW. En L/V får du ge åtminstone 7-10.000kr/kW för. Så tex en liten L/L kvalitetspump, plus den minsta L/V för varmvattnet kanske vore ett alternativ? Kanske du kan docka den till befintlig elpanna med "Harken's metod"
Norden beredaren, som Rickard rekommenderade är både och. Men matchar naturligtvis inte den låga investeringskostnaden/kW som en L/L har.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Investeringsbekymmer
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1552
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Jonasotto
lubbis
svmh906
25fOCUS
David_L
larsit
Jisse
BiggerDigger
roffe800
tipo874
T Ramsmark
danne824
uecjs
jewe
DonPablo
Rick80
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info