Hei !
Monterte en Panasonic CD9GKE hos en kamerat i helgen. Alt gikk greit, og det er enklere enn forventet.
Har lest en del her på forumet og lært hvordan en skal kone og teste vakuum.
Sugde med vakuumpumpen i 2 timer og testet vakuum i 30min med en proff vakuummåler som jeg koblet til den 3. porten på manometer-stallet. De manometerene som er der originalt er ubrukelige, fordi fra 0 bar til -1 bar er kun 2mm på viser-nålen. Da er det umulig å se forskjell på 50mbar og 100mbar.
Koningen gikk veldig greit etter å ha testet 4 koninger først.
Rør ble lagt 5 meter gjennom 2 ciporex-vegger.
Men det var vanskelig å montere varmekabelen i bunnplate på utedelen. Måtte nesten demontere hele utedelen og løfte opp registeret/radiatoren for å få plass til varmekabelen. Ble overrasket når jeg såg at nesten alle rør innvendig rundt kompressoren manglet isolasjon
Der er det vel mulig å isolere selv, for å spare varme. Eller hva sier ekspertene?
Koblet til strøm, og den virket bra med en gang. Ingen lekkasjer ved test med såpevann.
Forresten, isolerte med glassull (Glava) rundt 2-port og 3-port ventilene på utedelen. Disse holder jo ca. 60ºC og vil tape mye varme på kalde dager med vind.
Neste prosjekt er å montere min egen Mitsubishi FD35VAH, og flytte min gamle Hitachi fra 1.etg -> leilighet i kjelleren
- kjbu