Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är alla som saknar kylbehörighet korkade eller?  (läst 4249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
En del inlägg på norska handlar om hanteringar av gaser på sätt som inte är tillåtna i Sverige.

Svaren på dessa inlägg får mig att fundera.
Där syns samma pekpinnar som då och då dyker upp från yrkesmän i kylbranschen.

Jag vill ocksÃ¥ ha en flaska  410A hemma nu när jag vet att man kan trimma pumpen, enligt super-heat/coolmetoden, och en elektronisk vÃ¥g,  och sÃ¥ en bra tempmätare, en vacuumpump, ett hembränningsaggregat, en vindmölla, vattenkvarn, tipgirl, skylift, osv.....

Allt enbart för att jag är nyfiken, vetgirig och vill prova själv.
Inte för att langa, eller ens dricka hemkört, fuska, bryta mot lagar eller knycka jobbet från yrkesmän.

Just nu har jag svetsgas hemma året om. Gasol och dunkar med bränsle.
Rör jag samman denna söppa kan jag skada både andra och mig själv.

Läckande acetylen skulle få brandkåren att springa och gömma sig, för att inte tala om gasol och bensin som lätt självantänder om jag förvarar flaskorna på en påslagen elspis.
Syrgas skall vi bara inte tala om.

Nu är jag varken korkad eller vandal. Jag har läst de papper som följer med gasbehållarna, har märkning på förrådsdörren och har inte tänk försöka göra annat än det man gör med dessa farliga produkter.

Det som utmärker kylbehörigheten är inte att vissa är smarta och alla andra korkade, utan att samhället vill veta att en viss grupp som sysslar med saker som kan skada materiel och individer, vet vad de sysslar med.
En 3.2 behörighet betyder alltså att någon har denna behörighet, inte att alla andra är korkade.

Jag garanterar att en lärare på kemicentrum på LTH förstår vad gas är, och hur den skall hanteras. En rörläggare kan koppla rör, en licenssvetsare kan svetsa och löda samman rör som duger åt ubåtar, rymdraketer mm.

Förr kunde alla elda i kamin, nu eldar få i städerna.....i kamin. Däremot brinner skolor, dagis, trappuppgångar och källare. Vuxna placerar ljus på tv'n, har fat med 45 värmeljus utan att begripa hur farligt detta är.

Vad som saknas är kunskap, inte pekpinnar.

En privatperson som begriper att nitrogen används i vp-världen kan säkert anförtros vetskapen om hur den används bäst, vilka risker som finns, vad man skall tänka på.

Är han då klok, så kanske han lär sig varför han skall ha både teori och praktik innan han försöker härma proffsen, de med kylbehörighet.

Då karlar är som de är, dvs "den enda skilnaden mellan män och pojkar, är priset på deras leksaker", så är första steget detta...

"när du ändå gör det du inte får, som kan vara farligt och skada dig eller utrustning, tänk då på att............................."

Steg 2 blir då; "så här gör proffsen."
Steg 3; "se men inte göra"
Steg 4; "prova på, men inte själv"
Steg 5; "göra själv men inte ensam"
Steg 6; "göra själv, sen visa läraren"
Steg 7; jobba själv
Steg 8; lära andra

Många hemmapulare utan kylbehörighet ligger nog på stegen 4,5,6. Tänk på det.

De saknar alltså inte all lunskap, utan den kunskap en bra kollega kan dela med sig av.

Här på siten finns dessa virtuella kollegor och lärare.
Och jag lovar att själv har jag lärt mig massor av att läsa inlägg från ACE, Bosse Vp-dr, Björn K mfl.
Detta för att de verkar anta att vi läsare kan begripa vad de talar om.
Det händer att jag först fattar noll, sen kommer ett annat inlägg som vrider frågan, och då trillar polletten ner.
Som superheat / supercool....

Och då visste jag ändå vad molierediagram var långt innan E9DKE kom ut på marknaden.
Jag har tom skrivit beräkningsprogram som använder de uttryck som ingår i vpvärlden.
Fast detta utan att tänka på att detta var samma gamla superheat, entalpi, osv som gör att vp isar igen, har ett visst COP-tal osv.

Att löda rör som tåler höga tryck är inte en speciell 3.2 syssla. Maskindiagnos finns i massor av branscher, bara med sina egna variabler.

Jag vill inte förringa en yrkesgrupp, men jag tror att alla förlorar på en attityd som framhäver kylbehörighet som om den vore unik i alla sina moment.

Var stolta över det speciella ni kan, men respektera samtidigt att många andra yrken tangerar erat.
Eller...styr/regler-processtekniker-datatekniker-kemist-svestare-montör-vvs-elektriker-osv...?

För så där en tusen år sedan undervisade jag sjöpoliser och kbvfolk i radarnavigering, som militär. Det märkliga var att jag själv inte hade den behörighet som de lärde sig av mig, förrän vi insåg att detta papper kunde vara smart att ha, fast vi inte hade nytta av det.
Samma med dykcert. Som lärare hade ytterst få civila amatörcert i början. Först som civil märkte man att man inte kunde fylla flaskor utan detta cert.

Den Panasonic ni monterar idag är garanterat konstruerad av en ingenjör, tillsammans med andra yrkésgrupper. Jag garanterar att dessa personer vet hur man monterar den. Trots att de inte brytt sig om att tillhöra Svep svip svap, swedac swedal swelol eller avlägga eden....

Fundera på detta ni som far upp som en raket och viftar med pekpinnar, då någon antyder att ett GDS-arbete är på gång.

Annars riskerar ni uppfattas som ett jehovasvittne jag träffade en gång på en lunchrestaurang, som hela tiden pladdrade på och bläddrade i sin bibel, tills en äldre man sa "va fan va du bläddrar i den däringa boka, e de de enda du har läst här i lived" ?

Jag lovar att han fick dundrande applåder....

Och nej jag har aldrig bränt hemma, inte kopplat min vp själv osv. Likväl så skulle jag vilja prova på det. Det verkar ju vara ett spännande yrke när man börjar fatta hur svårt det är i vissa delar.
Det som är svårt vill ju alla prova på, eller....

Det var därför det togs så lång tid att komma iväg till dagis, som liten...

Oknutna skor, ingen fick hjälpa till..."kan fälv"
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Är alla som saknar kylbehörighet korkade eller?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2008, 16:54:21 »
Jag vill ocksÃ¥ ha en flaska  410A hemma nu när jag vet att man kan trimma pumpen, enligt super-heat/coolmetoden, och en elektronisk vÃ¥g,  och sÃ¥ en bra tempmätare, en vacuumpump, ett hembränningsaggregat, en vindmölla, vattenkvarn, tipgirl, skylift, osv.....

Trimma med kylmedel ? Intressant, tell me moore, fortsätt häda..... >:D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Är alla som saknar kylbehörighet korkade eller?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2008, 18:36:27 »
Art Deco;
Ditt svar fick en egen tråd i drift...risken finns annars att vi får två helt olika spår här.

Häda? Nja inte avsiktligt.
Jag är imponerad över vissas kunskaper, och hur de så gärna delar med sig av denna, medan andra mest verkar kresta kring sitt märkvärdiga intyg, utan att någonsin visa vad de kan för att förtjana det.
Den kunskap de har verkar så liten så de inte kan dela med sig av den, som om den då kan ta slut, medan de verkligt kunniga delar med sig i ett "bara ta för er, det finns mer där det kommer i från"
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 301
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!