0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jeg er sikker på at Sverige klarer dette. Imponerende med alle varmepumper i Sverige. Sparer nå ca fornybar 15 TWh pr år, se http://www.novap.no/view/15-twh-fornybar-energi-fra-varmepumper-i-sverige.html.
Det jag tycker är konstigt är, att man ska öka procenten förnyelsebar energi. Vad som vore det enda rätta, vore att man minskade MÄNGDEN (inte procenten) icke-förnyelsebar energi.
Nej, vi måste till varje pris se till att vi har en stark och konkurrenskraftig basindustri - det är den som skall föda landet.
Jag läste någonstans för länge sedan att om man moderniserade dom vattenkraftverk vi redan har så skulle man kunna producera massor mer el utan att behöva bygga ut älvarna,om detta hör man inget utan bara om vindkraft o solenergi.Det borde i mina ögon vara bättre effektivisera det man redan har först både för miljö o börs
Håller med. Trä/pappersindustrins exportvärde är lika stor som Norges oljeexport, men skillnaden är att träd växer och att oljan tar slut. Det finns ett problem i att elkrävande industri inte äger sina egna kraftverk, vinsterna hamnar i fickan på våra elkraftbolag som exporterar el till Tysklandspriser.
Så kan man diskutere om det var rett å innføre Nordpool. For basindustrien så tror jeg det var helt galt. Man kan jo allerede se at skogsindustrien har problemer siden både energi og råstoffet er blitt markant dyrere uten at markedet betaler mer for de ferdige produktene...
Nu har det blivit så att det finns möjlighet att inte bara exportera skogsindustrins produkter utan även en råvarorna, elen. I och med att priset på exportmarknaden är högre blir det den prisnivån som gäller ävan inom landet. Priset på skogsindustrins produkter sätts på samma sätt så resultatet av möjligheten att exportera el borde inte ha blivit en överraskning för dem. Det är kanske blir en smärtsam omställning men vad är alternativet? Skall vi subventionera skogsindustrin med låga elpriser? Vem skall i så fall betala?