Jag är en senior konsult inom IT/El/Tele (reglerteknik/elektronikkonstruktion) som har börjat intressera mig för Kompressorer, köldmedia och ackumulatortankar. Har redan installerat några Luft/Luft värmepumpar och drar El & VVS prylar själv sedan många år tillbaka.
Till sommarstället som skall dimensioneras för minst halvårsvis boende vill man inte lägga upp massor med slantar för att få effektiv energi hushållning istf gammal direktverkande El.
Jag har tittat lite på Luft/Vatten system typ Nordenberedaren efter lite tips här i forumet men där drar priserna iväg. Ett litet sådant system kostar lika mycket som det stora paketet samtidigt som offerterna blir betydligt större än de priser man annonserar ut, allting som vanligt alltså!
Jag behöver en 500L ackumulatortank som är generöst polyuretanisolerad med plats för beredare, några tempmätare och El-patron, samt kunna beställa med de slingor jag behöver. Jag spanade in några tankar och Rinkabytanken verkade vettig men hade inte allt jag önskade så jag kontaktade Strömsnäspannan (som sannolikt gör Rinkabytanken), deras TS500 med 90 mm pur-isolering och slingor kostar runt 10k sek + moms.
Behöver sedan en kompressor med R410A på minst 6kW och har redan tillgång till utedel till en Toshiba Super Daiseikai 13 (RAS-13EAVP-E) utedel och kan gå upp till en (RAS-16EAVP-E) om det behövs till en kostnad runt 4.000 sek + moms.
Jag söker länkar till räkneexempel på dimensionering för att dels marginalberäkna min/nom/max samt kika lite på ett enkelt reglersystem som även kan styras via GSM/GPRS. Reglertekniken fixar jag själv!