Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d till Nybyggnation!  (läst 1729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
RÃ¥d till Nybyggnation!
« skrivet: 21 januari 2008, 22:31:43 »
hej
Jag håller på att bygga en hus på 165m2 [två plan] där jag ska ha en vatten mantlad spisinsats till kalla vintrar. Den ger 28Kw.
Till denna hade jag tänkt mig minst 2 acktankar. 1m2

Nu till mina funderingar!

Jag har dessutom tänkt att dock en frånluftsvärmepump(nibe?) till acktankarna så att den laddar när behovet av värme är mindre.
Samt att man slipper bara vädra ut värmen som man har anstängt sig att värma upp.

Skulle behöva lite goda råd hur man skulle kunna få ihop ett sådant system! Vedeldat-FLVP-Ackumulator värmesystem! ;D

Alla ideé och tips är välkommna!

[Ja ja .. jag ska inte ha en CZ50 _/-]

//Carl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RÃ¥d till Nybyggnation!
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2008, 07:04:15 »
Köp hellre FTX än flvp är mitt råd, i alla fall om du inte tänkt skaffa en CZ som ju faktiskt finns med acktank till skillnad mot övriga flvp:ar. (om jag inte missat nåt)

FTX + Nordenberedaren eller Nordic Heater borde också kunna fungera men blir rimligen lika dyrt eller dyrare än CZ med acktank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d till Nybyggnation!
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2008, 08:10:13 »
Om du går in på IVT:s hemsida och dokument hittar du lösningar på deras FLVP och acktankar. Misstänker att du kan hitta motsvarnde på NIBE:s sida också.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d till Nybyggnation!
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2008, 08:14:57 »
Hej!

Kolla denna sida, där är det en som kopplat ihop en nibe flvp med acktank och vattenmantlad kakelugn. Du kan även ansöka om bidrag för installationen då detta är till ett nybygge. Tror du kan få 15000kr.

http://www.kakelugnspannan.com/

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: RÃ¥d till Nybyggnation!
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2008, 08:19:23 »
Jag tror du ska satsa på en FLVP utan inbyggd VVB typ Mecmaster eller CZ modell L. En sån borde vara rätt enkel att docka mot en av dina acktankar.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d till Nybyggnation!
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2008, 20:25:06 »
Jag tror du ska satsa på en FLVP utan inbyggd VVB typ Mecmaster eller CZ modell L. En sån borde vara rätt enkel att docka mot en av dina acktankar.



Det låter ju intressant. Vet någon vad den kostar och vad de ger?

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d till Nybyggnation!
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2008, 20:27:51 »
Hej!

Kolla denna sida, där är det en som kopplat ihop en nibe flvp med acktank och vattenmantlad kakelugn. Du kan även ansöka om bidrag för installationen då detta är till ett nybygge. Tror du kan få 15000kr.

http://www.kakelugnspannan.com/

Fredrik

Tackar. Då har jag ett kopplings schema! Men hur ska man styra FLVP.? Låter man den gå hela tiden? För när acktankarna är fulllt uppvärmda, vill man ju bara att den ska gå på tomgång och sedan när acktankarna sjunker i temp så vill man att den ska pyttsa i varmt vatten igen.

Någon som vet hur man löser detta?

//Carl

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d till Nybyggnation!
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2008, 22:01:31 »
Jag vet ej riktigt, men den stannar väl som alla andra kompressorer när dom nått upp till rätt temperatur. Flvp går aldrig på tomgång, utan stannar när värdet är uppfyllt!


Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!