fördelar/nackdelar I en förrådsberedare kan man störttappa utan risk för tempsänkning.
Om förrådet håller säg 40 grader så går det använda till duscvatten.
störttappar man i en beredare med varmvattenslingor (batteriberedare) så riskerar man
att det blir en tempskillnad mellan vattnet i tanken och varmvattnet man får ut. därför ar det viktigt
att slingan är väldimensionerad, därav förvärmning och slutvärmning. jag tycker att förrådsberedare
är lugnaste alternativet för lågtempererade system. 200 liter 50 gradigt vatten borde gå få ut men
i praktiken har man inte perfekt skiktning, men 50 gradigt vatten hoppar man inte ned i det bränns
rejält. Rickard här på forumet har en inbyggd förrådsberedare han säger att varmvattnet räcker,
det tar aldrig slut. I en elektrisk varmvattenberedare har man oftast 3 kw elpatron då tar det
lång tid im den töms, har man VP tex 7 kw, kan den använda hela effekten för vv-produktion.
Dock kan begränsningar i styren ställa till det, men dom går att ändra, tex om fotbollslaget
kommer sommartid när inget värmebehov finns, då kan man mixtra lite i styren!
Svaret var lite lurigt jag antar att det vaser en lika stor ack? jag röstar för att man får ut lite mer
vv ur en förrådsberedare, förutsatt att skiktningen funkar som den ska. Men i praktiken torde det
inte va så stor skillnad, och det jag säger om störttappning kan undvikas om man inte tappar
upp badkaret på rekordtid. viktigt att kolla ev oönskad inblandning av kallt vatten, tex vid
blandningsventilen och vid duscblandaren, dom kan läcka in kallvatten, och ge sämre kapacitet.