Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ till elpanna?  (läst 1118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Alternativ till elpanna?
« skrivet: 16 januari 2008, 20:09:58 »
Hej där!

Vi kikar då och då efter ett större hus (typ 7 rok) än det vi har nu. Har hittat ett där vi tänkt oss att gå på visning.
Huset är 1½ plans 175 kvm + 45 kvm i biyta och har idag ett vattenburet system som drivs av en elpanna. Dessutom finns en LLVP installerad -07. Elpannan har suttit i sen huset byggdes 1977. Förbrukningen ligger på runt 20000 kwh idag har jag fått uppgift om.
Elpannan lär ju inte hålla i all evighet...

Mina frågor är:
- Vilka lämpliga alternativ finns det till elpannan?
- Vad kan (mellan tummen och pekfingret) olika alternativ kosta inkl installation?

Som jag själv funderat är det väl antingen en ny elpanna eller en luft-/vattenvärmepump. Men jag vet inte för- och nackdelar med respektive sort. Frånluftsvärmepump har jag fått för mig kräver avancerat ventilationssystem så det kanske inte är ett alternativ om det är stor installationskostnad förknippad med detta. Men jag kan vara ute o cykla...

Hjälp mig gärna fundera vidare i dessa banor här i trÃ¥den!  :)
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!