0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men de här grejerna går ju inte att ha för att värma golvslingorna..?
välj ett återvinning aggregat typ system air och en luft-vatten v-p du har möjlighet att på det viset få dit en maskin med större kyleffekt en vad comfortzonen lämnar. egna erfarenheter
Jag och min sambo håller på att bygger en ny villa och har nu kommit till vad vi ska ha för uppvärmningssystem.Det är en enplans-villa på 144kvm. Vi är just nu 2st personer, men kommer förhoppningsvis bli flera någon gång. Vi har tänkt oss ha vattenburen golvvärme i hela huset och funderar på en luft-vatten värmepump till det, då vi tycker att borrning blir lite för dyrt. Villan byggs i Värmland.Är luft-vatten ett bra alternativ för oss?Isåfall hur vet man vilket märke man ska ha?Vad kan pumpen mm kosta på ett ungefär? Eller har någon något bättre förslag på vad vi bör ha för uppvärmningssystem? ..vi har redan bestämt oss för vattenburengolvvärme.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 16 januari 2008, 23:07:34lågenergi husen är väldigt trevliga total förbrukning för året ligger på ca 18w per m2 yta och årtyp 200m2 x18w =3600kwh per år typ Thumbsupdet som kostar mest är faktist varmvattnet vintertid inte uppvärmningen Hur räknar du? 18W/m2 blir på ett år 24*365*18=157,68kWh/m2, dvs drygt 30MWh för ett hus på 200m2. Det är ungefär vad jag gör av med i mitt "aktiva hus" Var snäll och håll rätt på enheterna så att man förstår vad du menar.mvh
lågenergi husen är väldigt trevliga total förbrukning för året ligger på ca 18w per m2 yta och årtyp 200m2 x18w =3600kwh per år typ Thumbsupdet som kostar mest är faktist varmvattnet vintertid inte uppvärmningen
En annan fråga (mindre seriös). Hur mycket IQ behöver man för att skilja på W och Wh?mvh