När det gäller maxpuls finns hur många formler som helst. 220 - ålder för män och 230-ålder för kvinnor är den vanligaste.
210 - halva åldern är något som även det används flitigt. Män 214-(0.8* ålder). Kvinnor: 209-(0.7*ålder) är en annan formel som brukar användas. kvittar nog vilken man använder eg. Vill man veta exakt så är det bara att göra ett test.
Precis! Thumbsup
Eftersom den individuella variationen är så stor har jag inte brytt mig om att lära mig den andra formeln, även om jag arbetar med det här professionellt!
Tänker man ägna sig åt pulsbaserad träning i någon större omfattning bör man som du skriver istället ta reda på sin egen maxpuls genom testning.
/Pontus
Formlerna duger hyffsat bra för motionärer.
Vill man verkligen ta reda på den exakta maxpulsen så är det ganska smärtsamt. Det är inte bara att ut och kötta så mycket man orkar....
Man bör heller inte göra ett maxpulstest om man inte är riktigt vältränad. Vissa rekomenderar tom att man har läkare närvarande.
Är man vältränad och tränar regelbundet med hög intensitet är det ingen fara att göra detta test då man med största sannolikhet har varit i närheten av maxpulsen under träning.
Ska man göra det bör man använda pulsklocka under testet då det är svårt att ta pulsen manuellt vid så hög hjärtfrekvens.
Värm upp ordentligt. Börja med att springa i lungt tempo. Öka sedan tempot så att varje minut blir lite jobbigare. Man bör öka intensiteten så ofta och mycket att mam efter ca 10-15 minuter når maxpuls. Man har nått maxpuls när man inte kan öka pulsen trots att man ökar farten. I slutet av testet ligger man på mjölksyreförbränning och kan därmed inte hålla på så länge så det gäller att inte stanna kvar på samma intensitetsnivå för länge i slutet. Personligen gillar jag att avsluta testet med att trycka på hårt uppför en backe.
Testet bör upprepas med några dagars mellanrum.
Det vanligaste felet man gör om man försöker testa maxpuls är att man går på för hårt för tidigt. Det är då lätt att dra på sig mjölksyra för fort och därmed når man aldrig maxpulsen. Det är därför bättre att öka intensitet ofta och lite istället.