I norrlands inland är inte en luft/vatten som du spetsar med el det bästa alternativet men i och med att du har pellets att spetsa med så ställer sig saken i en helt annan dager. En luft vatten skulle i ditt fall vara ett riktigt bra val. jag skulle inte stirra mig blind på om pumpen går till -15 eller -25 grader utan mer hitta den maskin som bäst fungerar med din befintliga anläggning.
Naturligtvis ska den passa i den befintliga anläggningen, det är ju det första steget i val av VP. De flesta av marknades VP torde dock kunna köras mot en acktank på 750 liter. Ska systemet byggas om är läget lite annorlunda naturligtvis, men min uppfattning är att det främst är pannkombon som påverkar vilken pump som passar var.
Men visst spelar temperaturgränsen in när man kommer in i Norrlands inland? Det finns ju pumpar som trycker ur sig över 10 kW vid -25ºC. Med ett COP 1.9 (ExoAir Polaris 20) är det, om jag inte räknar fel, i dagsläget ungefär samma kostnad för att köra VP som att elda pellets. Visserligen ger en dylik pump ruggigt hög effekt vid +20ºC ute, men med acktank på 750 liter så bör inte detta vara ett problem.
/Marcus