Inget verkar hjälpa. Här är den senaste analoga loggern.
Jag har omväxlande stått vid v-pumpen och suttit på golvet i övervåningen och studerat anslutningen av golvslingorna till kök, matrum och salong .
21/2 kl. 14.16 – 15.22: Intervaller 4-5 min cirkulation i alla 3 slingorna, därefter 10-11 min uppehåll.
22/2 kl. 15.46 – 16.07 (inomhus i överplan och ute vid v-pumpen):
Temp till slingorna varierar mellan ca 35º – 36º och från slingorna stadigt ca 20º. Utetemp 14º och rumstemp (salongen) 18º.
4-5 min cirkulation i alla 3 slingorna, därefter 10-11 min uppehåll varav ca 2 min ”VP Aktiv” och resten ”Drift ej behov” (!!!) Hela uppehållet med ”Drift VV”.
Jag öppnade en (1) kort slinga i BV (huvudbadrum). Då upphörde cirk i en slinga (salongen) på överplanet.
23/2 kl. 11.13 – 12.03 (inomhus i överplan och ute vid v-pumpen):
Temp till slingorna varierar mellan ca 31º – 34º och från slingorna stadigt ca 20º. Utetemp 14º och rumstemp (salongen) 17,5º. Börvärde på framledning har stigit till (47º).
Endast cirk i slingor (kök, matrum). Jag stängde av dom slingorna och då indikerades cirk i salongen, om än rätt svagt.
4-5 min cirkulation i enda öppna slingan, därefter 10-11 min uppehåll varav ca 2 min ”VP Aktiv” och resten ”Drift ej behov”. Hela uppehållet med ”Drift VV”.
Jag öppnade slingorna till kök och matrum och då försvann åter cirk i salongen.
4-5 min cirkulation i 2 slingor, därefter 10-11 min uppehåll varav ca 2 min ”VP Aktiv” och resten ”Drift ej behov”. Hela uppehållet med ”Drift VV”.
23/2 kl. 14.58 – 16.18
Jag ställde om BV pumpen till 2 (Hand) så att den går kontinuerligt och ej bara ca 2 min varje kvart vid aktiv drift.
Först ca 5 min cirk i kök och matrum följt av 11 min uppehåll.
Nästa cirk om ca 4 min fick igång även den tredje slingan om än med viss fördröjning (ca 1,5 min) och till synes ganska svagt.
Ca 15.44 startade cirk efter vanligt 11 min uppehåll, men denna gång varade cirk i tre slingor i ca 8 min(!). Detta medförde också att temp vid utgång till slingorna steg från ca 34 till 40. Jag har vid ett par tidigare tillfällen sett att den temperaturen har varit ca 38-40 viket förmodligen har berott på tillfälligt längre cirkulationstid som då bör ha inkluderat någon minut aktiv drift mot värmesystemet!?? Temp in från slingorna var dock fortsatt 20.
Efter den längre cirkulationstiden stannade cirkulationenåter i salongslingan och intervallen återgick till dom vanliga ca 4 min cirkulation resp ca 11 min uppehåll.
Jag återställde BV pumpen till 1 (Auto) och tog på en ylletröja till.