0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur är det med skyddet i hemförsäkringen om man installerar pumpen själv? En installatör jag pratade med hävdar att hemförsäkringens maskinskadedel endast gäller om man har papper på installationen från en SWEDAC-auktoriserad installatör. Stämmer det?
Hej Thomas! Det är nog helt rätt som du säger att det kan skilja en hel del mellan bolagen, men jag tror att det går mer och mer över till att man kontollerar att pumparna är fackmannamässigt installerade av behörig installatör/firma. Det har nog funnits, och finns fortfarande allt för många glada amatörer, och många av dem orsakar ju bolagen stora kostnader.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 14 januari 2008, 13:41:43Hej Thomas! Det är nog helt rätt som du säger att det kan skilja en hel del mellan bolagen, men jag tror att det går mer och mer över till att man kontollerar att pumparna är fackmannamässigt installerade av behörig installatör/firma. Det har nog funnits, och finns fortfarande allt för många glada amatörer, och många av dem orsakar ju bolagen stora kostnader.Mvh Raffen. Om man nu försäkringsbolaget skulle kontrollera installationen vid ett haveri så infinner sig följande frågor. Har försäkringsbolaget verkligen kunskap att avgöra om installationen är fackmässig? Om installationen inte gjorts fackmässigt men av en auktoriserad installatör?Om installationen gjorts fackmässigt men inte av en auktoriserad installatör utan av ägaren själv?Vi kan säkert spekulera länge om det här och olika bolag har olika regler. Är det någon som ställt frågan till sitt försäkringsbolag?/Johan