0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har, med spänning, följt energimyndighetens mätningar av LL-värmepumpar.Men, varför i hela friden testar man inte pumparnas dellastegenskaper vid minusgrader?Eftersom jag har överdimensionerat min installation, så går båda mina pumpar på dellast ner till ca -9 till -10 grader.Jag torde få helt andra värden än någon med enbart 1 pump, som Energimyndigheten skissar på.
HojNär man anger cop så är det ju vid 7 ºC ute och 20 ºC inne.Vet någon varför det är just 7 ºC ? /Klasse
Citat från: Intruder@1400 skrivet 11 januari 2008, 23:03:37HojNär man anger cop så är det ju vid 7 ºC ute och 20 ºC inne.Vet någon varför det är just 7 ºC ? /KlasseDet torde väl vara när Turkarna börjar frysa....... Nej, skämt åsido, har ingen aning, men jag tror siffrorna härrör från varmare trakter.
Citat från: Gonzo skrivet 11 januari 2008, 23:10:46Citat från: Intruder@1400 skrivet 11 januari 2008, 23:03:37HojNär man anger cop så är det ju vid 7 ºC ute och 20 ºC inne.Vet någon varför det är just 7 ºC ? /KlasseDet torde väl vara när Turkarna börjar frysa....... Nej, skämt åsido, har ingen aning, men jag tror siffrorna härrör från varmare trakter.Hej Gonzo! Vid +7 ºC lär det inte behövas någon avfrostning av värmepumpen, så det kan möjligtvis vara orsaken till temperaturgränsen ifråga.Mvh Raffen.
Skulle gissa att det är gränsen när det börjar isa på. Minns när jag skruva med eländet, det brukade vara kyligt när folk började klaga på maskinerna. tomte::