Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 360 och braskamin - besparing?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 360 och braskamin - besparing? (läst 3304 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bmwRicke
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
bmwRicke
«
skrivet:
11 januari 2008, 12:51:25 »
Citera
Hej.
Har i juldagarna installerat min braskamin (en Contura 510) i vårt nybyggda hus. Ventilationen är dragen med hänsyn till kaminen, dvs kamin står centralt i huset med öppen planlösning. Frånluftsdonen suger ut luften i ett "spindelmönster" eller hur man nu ska beskriva det...
Har tittat på menyerna på Nibe´n och ser att frånluftstemperaturen är ca 25-26 ºC. I min lilla värld borde då pumpen förstå att "aahh! vad varmt jag gjort det i huset, bäst att slå av lite och ägna mig åt varmvattenproduktion eller vila...) - Men så fungerar inte kretskortet på en 360 va?
Jag antar att det i stället fungerar så att jag måste ha en inomhusgivare som reglerar temperaturen, och en ackumulatortank som ska lagra den extra energin - i vattenform.
Är ny på det här området men nyfiken på hur man kan få det så bra som möjligt.
Mycket tacksam för både svar och forumtrådar om detta. (har sökt, men inte hittat något nämnvärt)
Mvh
Rikard
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nibe 360 och braskamin - besparing?
«
Svar #1 skrivet:
11 januari 2008, 14:48:59 »
Citera
En rumstermostat (RT10) gör att VP:n kan sänka framledningstemp med inställt värde i meny 2.5. Däremot så finns ingen standardlösning för att lagra extra energi vid braseldning. Jag tycker du nog ska lägga ner ideérna om att lagra energi vid braseldning, jag tror att det handlar om mycket skrik och lite ull, inte så jättemycket att vinna men det blir en dyr och krånglig lösning.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tnaslund
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 68
Karma +0/-0
tnaslund
«
Svar #2 skrivet:
11 januari 2008, 19:22:26 »
Citera
360P kommer arbetar mot temperaturen i vvtanken med mantel utan hänsyn till frånlufttemp.
När temperaturen nått ~55 kommer den att slå av tills tempen sjunkit till <~50.
Jag håller med Carl N angående xtra acktank, de maximala 2 kw som värmepumpsdelen ger räcker inte långt om man vill värma större mängder vatten under en relativt kort tid.
Att tänka på om ni har golvvärme är att ett sånt system är ganska "trögt", så jag är lite undrande till besparingen med innegivare.
Sänk grundvärmen i huset och elda för att erhålla de sista "komfort" graderna är ett enkelt sätt att spara kw/h.
/
Tomas
Loggat
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1244
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #3 skrivet:
11 januari 2008, 19:51:05 »
Citera
Termostatventilerna på radiatorerna eller inviduella rumsgivare om du har golvvärme löser ditt problem. Däremot så skall du inte köra ut högre temperatur än nödvändigt från 360:n.
Loggat
Varför fråga när man kan göra fel själv
bmwRicke
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
bmwRicke
«
Svar #4 skrivet:
11 januari 2008, 20:23:14 »
Citera
Hej igen och tack för era svar!
Fixaren, vad innebär inte högre temperatur än nödvändigt? Jag har för närvarande sänkt min. framledningstemp från 27ºC till 25ºC .
Tror nog på Tomas variant med att sänka grund temperaturen och elda resten. Som det är nu när vi eldar så känns det ju som en bastu efter ett par timmar. - Men nu ska man ju inte tokelda i dessa moderna kaminrör... - tyvärr!
Förresten, är enda lösning att använda en separat varmvattenberedare om man vill använda badkaret? Går det inte att ha en ackumulatortank på ca 100-150 liter? Vad är egentligen skillnaden på varmvattenberedare och ackumulatortank? Båda ska ju hålla varmvatten varmt...
Mvh
Rikard
Loggat
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1244
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #5 skrivet:
11 januari 2008, 20:43:51 »
Citera
Du har en frånluftsvärmepump som "shuntar" ut värmen. (Shunten gör att pumpen inte störs av stängda radiator/golvventiler) Alltså grunden för all värme är att inte köra ut mer än nödvändigt från värmekällan, men vissa system får man inte strypa cirkulationen med. I ditt fall med shuntad värme så kan du stänga alla radiatorer/golvvärmeslingor utan att det blir något problem med din värmekälla, men däremot skall du inte köra ut högre temp än nödvändigt.
Om du eldar i din kamin stänger de radiatorer/golvvärmekretsar där det blir varmt och värmepumpen behöver inte jobba så mycket. Med en rumsgivare stänger shunten i "hela" huset och det blir kallt i de rum som inte värms av rumsgivaren. Att försöka lagra energin tror jag ínte på då det blir svårt att skilja på ren värmepumpsdrift och hjälp med elpatronen. Om det nu blir problem med att få varmvattnet att räcka till, då får du titta på andra lösningar.
Loggat
Varför fråga när man kan göra fel själv
Kimppa
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Kimppa
«
Svar #6 skrivet:
22 januari 2008, 16:57:47 »
Citera
Hej,jag är lite nyfiken på hur nöjd du är med din Nibe 360p,
ska till att bygga nytt under året enplans på ca 175kvm och blivit rekommenderad en flvp men är själv tveksam,
jag lurar på att lägga till och köra på bergvärme istället.
Fast vvs installatören tycker att de inte behövs.
Hur stort hus har ni,och känns de som att den täcker värmebehovet i huset?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1227
dolda: 0
användare: 19
Användare online
:
TS Comfort AB
Kvarn
25fOCUS
macman
Storelul
Josth
Tågråttan
Bobone
cocacola
lubbis
jonas_da
svmh906
znac
Mike
tomasbjork
Hilton
Boenbart
roffe800
Olsb
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info