0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det vara så här man räknar ut köldbärartemp vid olika utetemperaturer?
Citat från: kilo skrivet 17 januari 2008, 23:07:50Kan det vara så här man räknar ut köldbärartemp vid olika utetemperaturer?Nej, lambavärdet är berget värmeledningsförmåga och det är bara en del av värmeöverföringsmotståndet. Sen tillkommer temperaturfallet i gränsskiktet berg/vatten i borrhålet och slang/vatten samt värmeledningen i vattnet i borrhålet. Det är tillsammans en stor del av värmeöverföringsmotståndet. Att resultatet blev någorlunda vettigt är en slump. Vid -4 grader in ger pumpen 15-20 % lägre effekt än vid noll grader in. Kompressorn drar också mindre el, kanske 10 % mindre. Ett borrhål med 82 meter aktivt djup till en pump på 5,5 kW så långt norrut som Umeå är alldeles för lite.
Det finns ingen direkt koppling mellan utetemperatur och köldbärartemperatur. När utetemperaturen sjunker under den temperatur då pumpen går dygnet runt tar den ut nästan lika mycket effekt från berget oberoende av utetemperaturen. Skall man vara riktigt noga tar den ut något mindre värme från berget när temperaturen sjunker.
Detta gäller Stockholm med DUT -17 ºC och årsmedel 6.6 ºC
Jag utgick från en undersökning jag hittade på SVEP (http://www.svepinfo.se/files/arsmatning_STEM.pdf, sid 21, figur 5) där förhållandet mellan utetemp och köldbärartemp är perfekt linjärt. Men jag har väl missuppfattat något Något sätt måste det finnas att beräkna detta för annars skulle inte värmepumpstillverkarna kunna göra det.
Men det finns inget direkt samband mellan köldbärartemperatur och DUT vilket var vad jag trodde frågan gällde.