0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur många är det egentligen som kör på en helt rak kurva? Hur många har knäckt sina kurvor och i så fall hur?
Citat från: phl skrivet 08 januari 2008, 09:08:23Hur många är det egentligen som kör på en helt rak kurva? Hur många har knäckt sina kurvor och i så fall hur?Jag kör rak kurva, har kommit fram till att 21,9/61,8 passar mig bra. "Knäckningen" får sedan rumsgivaren sköta.
Funderar på att bara höfta till en kurva typ 22/65 rak och sedan slå på rumsgivaren och se hur det blir. Kan man se hur mycket rumsgivaren kompenserar vid en given tidpunkt? Genom att följa det kan man ju lätt justera kurvan lite grann.
En annan fundering rör cirkulationspumparna. Den interna (G2) kör jag på läge 1, den externa (G1, radiatorvattnet) på läge 2. Alla radiatorerna som sitter "långt" ut på slingorna är varma uppetill men bara fesljumma nertill. Tyder inte det på att det är för lågt flöde?Vad jag har förstått kan ett för högt flöde ställa till det med verkningsgraden på systemet men som det är nu inbillar jag mig att radiatorerna inte värmer tillräckligt bra eftersom de inet är någorlunda jämnvärma och då funkar ju ändå inte systemet speciellt bra. Någon som kör sin radiatorpump på läge 3 eller är det helt förkastligt?