Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 480  (läst 3578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
IVT 480
« skrivet: 06 januari 2008, 22:45:15 »
Hej,

Jag har några frågor jag hoppas kunna få svar på här på detta eminenta forum gällande min fars frånluftsvärmepump, IVT Elektrostandard 480 ca 7 år gammal. Huset är inte stort, ca max 120 kvm i enplan. Har räknat lite på att huset har ett värmebehov av ca 7,2 kW. Vad är effekten på en sådan här VP? Den går nästan hela tiden, och använder sig mycket utav elpannan. Dock provade jag att sänka värmekurvan från 5 till 4, detta resulterade i att kompressorn slogs av för en stund, ganska logiskt.
Det jag funderar mest över är hur denna värmepump styr, vad som bestämmer när elpannan ska gå in, när kompressorn ska gå/slås av etc. Finns dock inte tendens till larm eller felkoder, utan denna tuffar bara på.

T.ex Thermia styr ju efter integral, men hur styr denna vp? Vad sitter det för elpanna i denna?

Hoppas på utförligt svar!
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 480
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2008, 09:11:14 »
Kompressorn drar 0,55 kW enigt manualen så den ger max 2 kW i gynnsamma fall. Den har till skillnad från 490 växelventil och jobbar då med flytande kondensering, därför ska man aldrig använda radiator- eller golvvärmetermostat för att reglera värmen med denna VP.

480 styr värmen till huset på framledningstemp, exakt hur framgår tyvärr inte av manualen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: IVT 480
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2008, 12:49:35 »
Ok, ingen annan som har koll på hur denna exakt reglerar och styr? --/
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2008, 22:24:21 »
Hej, exakt vad den pysslar med kan vara svårt att veta, men här är ett svar från tidigare som beskriver lite hur jag ställde om parametrarna för att få en lägre förbrukning på min IVT 480.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14007.msg139814#msg139814

Jag har säkert missat ngn parameter i den beskrivningen men ställ gärna frågor så kan vi bolla vidare.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 480
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2008, 23:14:33 »
Hej, jag har en IVT480 som jag pillat och trixat med mycket. Jag har en skrift som jag laddat ner frÃ¥n IVT:s hemsida en gÃ¥ng i tiden som beskriver det dolda börvärdesregistret  ^-^ . Den vanliga manualen gissar jag att ni har.

Vad det gäller framledningen så startar pumpen då ärvärdet är lägre än börvärdet. Den stoppar när ärvärdet är 4 ºC högre än börvärdet. Denna så kallade hysteres går att ändra i det dolda registret.

För elpatrondriften finns det två inställningar i det dolda registret, "v62 P-tid varmvatten 10 x v62 s" och "v63 P-tid framledningstemperatur 10 x v63 s".
Vad jag kan förstå kan man ställa den tid styrningen väntar tills elpannesteget kopplas in. Vid varmvattentillverkning är standardvärdet 10s dock ställbart mellan 10-100 sekunder, och vid värmetillverkning gäller 300 sekunder, ställbart mellan 100-1000 sekunder.

Man kan även ändra om man vill att pumpen en gång i veckan skall värme varmvattenberedare till 60 ºC med värmesköldarna (2x1kW) eller inte. Går även att initiera en sådan cykel genom att ändra en annan dold parameter.
Denna funktionvar faktiskt inte aktiverad i min pump Sc:,h

Min värmepump har förutom kompressorn 3x3kW elpatroner och 2x1kW värmesköldar runt varmvattenberedaren. Jag har i min anläggning kopplat ifrån alla rumstermostater för golvvärmen, justerat in slingorna och sänkt till kurva 1.

Har installerat ett brytarvred där jag kan blockera all eltillskott. Brytare sluter två plintar som är till för rundstyrning, går att utläsa i ordinarie manualen. (OBS! elbehörighet krävs för detta ingrepp, tur man har det. Thumbsup)
Utöver det så har jag ett vred med vilket jag kan dra ner ventilationsfläkten till minvarv då jag vill tända upp i min braskamin.

Har även installerat en liten volymförstorare, det är en 100l begagnad/gratis vvb som sitter på framledningen innan golvvärmefördelaren.

Jo, jag har ju en solfångare kopplad till systemet men det tar vi en annan gång. :D

Den som inte orkar leta upp manualen eller nyckeln är välkommen att PM:a, inte inne varje dag nu för tiden.
« Senast ändrad: 18 januari 2008, 23:18:58 av KalleT »
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!