Hej, jag har en IVT480 som jag pillat och trixat med mycket. Jag har en skrift som jag laddat ner från IVT:s hemsida en gång i tiden som beskriver det dolda börvärdesregistret
. Den vanliga manualen gissar jag att ni har.
Vad det gäller framledningen så startar pumpen då ärvärdet är lägre än börvärdet. Den stoppar när ärvärdet är 4 ºC högre än börvärdet. Denna så kallade hysteres går att ändra i det dolda registret.
För elpatrondriften finns det två inställningar i det dolda registret, "v62 P-tid varmvatten 10 x v62 s" och "v63 P-tid framledningstemperatur 10 x v63 s".
Vad jag kan förstå kan man ställa den tid styrningen väntar tills elpannesteget kopplas in. Vid varmvattentillverkning är standardvärdet 10s dock ställbart mellan 10-100 sekunder, och vid värmetillverkning gäller 300 sekunder, ställbart mellan 100-1000 sekunder.
Man kan även ändra om man vill att pumpen en gång i veckan skall värme varmvattenberedare till 60 ºC med värmesköldarna (2x1kW) eller inte. Går även att initiera en sådan cykel genom att ändra en annan dold parameter.
Denna funktionvar faktiskt inte aktiverad i min pump
Min värmepump har förutom kompressorn 3x3kW elpatroner och 2x1kW värmesköldar runt varmvattenberedaren. Jag har i min anläggning kopplat ifrån alla rumstermostater för golvvärmen, justerat in slingorna och sänkt till kurva 1.
Har installerat ett brytarvred där jag kan blockera all eltillskott. Brytare sluter två plintar som är till för rundstyrning, går att utläsa i ordinarie manualen. (OBS! elbehörighet krävs för detta ingrepp, tur man har det. Thumbsup)
Utöver det så har jag ett vred med vilket jag kan dra ner ventilationsfläkten till minvarv då jag vill tända upp i min braskamin.
Har även installerat en liten volymförstorare, det är en 100l begagnad/gratis vvb som sitter på framledningen innan golvvärmefördelaren.
Jo, jag har ju en solfångare kopplad till systemet men det tar vi en annan gång.
Den som inte orkar leta upp manualen eller nyckeln är välkommen att PM:a, inte inne varje dag nu för tiden.