Hej,
Som novis och försöker sätta mig in i hur mitt värmesystem fungerar....så har jag en fråga som jag hoppas någon vänlig själ kan svara på.
Har en IVT590 i tvättstugan (frånluftvärmepump) som distribuerar återvunnen luft ut i kanaler i olika rum i huset. Utanför tvättstugan sitter termostaten med ett hjul graderat i
5, 10, 15, 20, 25 samt 30. 20 är fetmarkerad och det sitter en markering på hjulet som indikerar att den ska stå i just 20 gr. Men pumpen ger inte 20 grader utan vid minusgrader ute så får vi c:a 18, i vissa fall 16-17 grader vilket innebär att vi får köra våra elradiatorer för att kompensera, vilket verkar bli dyrt...
Min fråga: Just nu står termostathjulet i 20 gr. Bör jag erhålla en högre grundvärme om jag ställer den på exempelvis 22-23 gr? Och iså fall kan slippa köra vissa elradiatorer ? Pumpen har en maxeffekt på 2,2 kw. Innebär detta att den aldrig drar mer ström än så ?
Det blev några frågor i frågan, men hoppas på svar. Vill gärna veta om det är någon fara att ändra termostathjulet från det fetmarkerade 20 gr strecket.
mvh
Gustaf