Hej,
Jag är helt novis och kan inte ett jota om värmepumpar i princip.
Vi flyttade i höstas in i ett parhus som har direktverkande eluppvärmning. Det finns även då mekanisk frånluftventilation samt en rätt så ny IVT 590 kombinerad frånluftvärmepump/VV beredare. Det sitter små värmekanaler i vardagsrum vid golvnivå samt på våningen under i taket (värdelöst?). Värmepumpen ska tydligen återvinna luft och sedan värma vattten samt luft som går till dessa kanaler. Det fungerar bra så länge det är mer än +5 ute. Nu har vi även oljefyllda elradiatorer igång (helt nya)
Har några frågor..:
Kollar min förbrukning regelbundet och den ligger på c;a 80 KWH per dag (2400 per månad), är inte det mycket ? Detta är inkl hh el. Vi har många lågenergilampor, och är inga storförbrukare för övrigt , några plasmor och lite annat, men allt standby slås av nattetid och under arbetstid.
Ska inte en IVT590 dra ner förbrukningen ? Jag slog av elpatronen, för innan drog jag c;a 100KWH per dag. Har fått för mig att frånluften räcker för att värma varmvattnet. Vi dushar på morgonen 2 vuxna c;a 5 minuter var. Är detta någon fara.?
Har någon några tips vad göra ?
Jag funderade på att ringa firman som installerade IVT pumpen och be nån komma och kolla på den för att se om allt är som det ska...
Huset byggt -84 och har 3-glas fönster och verkar rätt så välisolerat, 3 våningar tot c;a 160kvm boyta. Grannen (identiskt hus för det är parhus) har samma pump men äldre element och dom förbrukar c;a 60% av vad vi gör på totalen.
Tacksam för svar..
Gustaf