0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det behöver vara 'för kallt' i mer är 43dagar på ett år för att det ska gå ihop så lär investeringen aldrig betala sig med ovanstående räkneexempel.Förra vinter (som iofs var mild) vill jag minnas att 7-10dagar var för kalla för att VP skulle klara av det själv.Ska köra denna vintern ut innan jag bestämmer mig hur jag ska göra./Lenny
Ett försök (rätta mig gärna om antagandena är för grova):Säg att värmepumpen ger 2.8 i COP och 9 KW och hade räckt. Då förbrukar huset 9KWH. Så alla temperaturer som kräver detta eller mer ger samma effekt. Säg att pumpen klarar 40 grader vid temperaturen (2 eller kallare), och att huset kräver 50 i framledning. Uppvärmningen är då 9000/(50-20) W per grad vatten (300 W). De sista 10 graderna måste tas med panna på grund av temperaturproblemet orsakat av radiatorena (tillräcklig energi avges inte vid 45 grader), vilket innebär 3000 Watt. Med COP 2.8 hade det kostat oss 1070 Watt. Vinsten av en säkning är alltså 1930 Watt cirka 1.9 SEK per timme. Säg att ett element på Hornbach kostar 2000 SEK. Om det räcker med ett element krävs det att 43 dygn om året är "inom zonen" för att räkna hem det på ett år.
Vi har alltså ett hus som drar 7150 kWh/år för värme och varmvatten. Nu skulle man enligt kalkylen kunna sänka elförbrukningen till 5150 kWh/år genom att byta ut en radiator. En återbetalningstid på ett år för en investering på 2000 kr förutsätter det. Ringer ingen varningsklocka någonstans?