Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta tillvara pÃ¥ avgasvärme ?  (läst 2699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Ta tillvara på avgasvärme ?
« skrivet: 04 januari 2008, 15:09:44 »
Finns det någon/några bra gds-sidor när man vill bygga något som kan utnyttja avgasvärme från pannor ?
Känns fel när 120 kubik per tim med 106+ ºC  far rätt ut, tricket är att inte ge för stort luftmotstÃ¥nd för fläktgasbrännaren. Det enda man hittar pÃ¥ nätet är monster avsedda för fjärrvärmecentraler eller pannsystem över 60 kw, nÃ¥gon som har tips pÃ¥ nÃ¥gon trevlig länksida ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ta tillvara på avgasvärme ?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2008, 17:16:02 »
Prova att Googla på avgaskondensering, rökgaskondensering.
De som tillverkar skorstenar/insatsrör, även CTC kan ha utrustning för våta rökgaser/neutralisering. Då handlar det om passiv kondensering då rökgaserna kondenserar i skorstenen pga att de har så låg temperatur då de lämnar pannan.

Här är en rapport från försök med rökgaskondensering på en villapanna.
http://www.energimyndigheten.se/WEB%5CSTEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC1256DBA004C8D2B/$file/P10991_3.pdf
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ta tillvara på avgasvärme ?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2008, 20:08:59 »
Kan detta vara något?
http://www.lohberger.se/produkter/varmevagg.html
Jag fattar inte hur det funkar  Sc:,h För lite info  :(
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Ta tillvara på avgasvärme ?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2008, 23:43:26 »
K.K.
Klart läckert.
Påminner mog om de rör och rörelement som fanns förr.

Som rör var de ett enkelt U som helt enkelt tog röken en extra sväng genom ett motstående rum. De jag har sett hade sotluckor uppe och nere.

För några år sedan såg jag på en skrot en gjutjärnskonstruktion som jag ångrat att jag inte köpte.
Den hade rör uppe och nere för docking på skorstenen. Sedan var den som en vanlig radiator i mitten. Bredd ca 75cm
Den konstruktionen var lik "kråkan" dvs rök in-rök ut men den större värmeavgivande ytan gjorde denna speciell. Tippar att modellen hade femtio år på nacken minst.

Själv kör jag med naturmetoden. När skorstenen är varm värmer denna på andra sidan med. Nackdelen är att detta tar timmar innan den reagerar. Fördelen är att det tar timmar innan den svalnar med.

En U-sväng av metall, som inte är för lång bör inte vara så temperatursänkande.
Med kamin, och fristående skorsten, kan man dra hela röret igenom skorstenen nedtill, sedan svänga upp och in, upptill. Där uppe är det då en vanlig rökrörskoppling mot skorsten.
Värdena för montering blir de vanliga för kaminavstånd, så denna metalldel blir väldigt varm.

Bäst vore gjutjärn, eller att man kanske kör en vattenmantling, för gratis varmvatten.

Allt detta så klart med öppet expansionskärl och förmodligen på landsbygd där uppfinningar gillas bättre än i storstäder.

Men alla sätt att dra ur sista droppen energi har mitt gillande. Ju högre verkningsgrad- desto mer sparas in på både ekonomi och miljö som jag ser det.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ta tillvara på avgasvärme ?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2008, 00:59:17 »
Tack för input.
Rökgaskylare med vätska (kondensering)har jag tittat på tidigare, för dyrt-omständigt m.m.
Gjutjärnsidén är faktiskt en rippoff från de 2 svenskar som på 1730-talet tog fram kakelugnen, den idén funkar alltså på rökgaser från kaminer på runt 350 ºC, men här handlar det om c:a 106 ºC, som då dessutom fäller ut mycket kondens, jag har också varit inne på någon rörkonstruktion eller rostfria plåtar typ kopia på vvx, men det blir kritiskt på luftmotståndet när luften kyls ned, det får inte bli för stort. Har annars tänkt på en simpel rostfri låda som man sätter på andra sidan väggen av pannrummet och kör in 2 rör till, när lådan då värms upp funkar den som en vanlig radiator (med kondensavledning i botten), problemet då är att lådan kan gå upp till 80-90 ºC som kan orsaka beröringsskador (småbarn), så antingen ökar man lådans area eller kör in trögt material typ täljsten som kan magasinera och hålla lägre temperatur, så jag letar vidare.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!