0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Valfrihet är underbart! Har suttit o kollat lite i Nibedelen i forumet och det verkar vara lite mer missnöje än i CTCdelen. Vet inte riktigt hur jag ska resonera: CTC köpet kostar ca 4k mer än Nibe, men då får jag i gengäld en styrenhet som är anpassad efter pumpen.CTC känns på något sätt "robustare" än Nibe...//Fredrik
Hej Mats!Absolut inte, alla åsikter är välkomna!!Saken är den att pumpen inte levererar på temperaturer under +5. Elpatronen jobbar som en galning just nu. Vi har planerat att byta ut pumpen till hösten. Vi kan leva denna vintern med en hög elförbrukning och på våren/sommaren/hösten så klarar den av vv behovet men till höst ska vi ha in en ny.Intressant med verkningsgraden, men frågan är hur bra man kan trimma Nibe med hjälp av Jeff? Känns som att det borde vara lättare att trimma pumpen om du har alla parametrarna från början, eller ?//Fredrik
Just nu går inte pumpen alls pga att vi har försökt att lokalisera vilken propp som går till vad i det underbart uppmärkta proppskåpet, (målningsarbete pågår...).Vi hittade givetvis proppen till pumpen och när vi sedan skruvade in proppen igen så gick givetvis pumpfan inte igång igen...Min personliga tanke är att den drog sin sista suck i förrgår.Hur som helst så är det tur som att vi inte behöver bestämma oss imorgon...Om vi nu väljer att köra på Nibe alternativet och behålla RD-50TVL hur ska man resonera angående utegivare och rumsgivare? I dagsläget så har vi bara givare utomhus men efter att ha grottat i forat så förstår jag att även rumsgivare behövs, framförallt efter som vi har kamin!Läser man i specen för RD-50TVL så står det: "Styr värmepumpen och tillsats beroende av utetemperatur... ", dock finns det parametrar för att justera rumsgivare... *pust*//Fredrik**Edit - Stavning**