0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Nu har vi ca 0 grader utomhus där hemma. MinCTC Eco air 111 klarar inte längre framledningens börvärde(ca 51 grader). Följden av detta blir helt riktigt att elpatronen slår på. När elpatronen slår på är det > 45 grader i hela acktanken. När min VP går blir det av någon anledning ingen värmeskiktning i tanken. När sedan Elpatronen går igång värmer den ganska snabbt upp tanken till > 48 grader vilket gör att returvärdet överstiger 48 grader och värmepumpen stannar. Vad skall jag göra åt detta? Min installatör säger att det är helt normalt och att jag bara skall vänta tills returvärdet sjunker och värmepumpen startar igen. Jag har väntat flera timmar och ingenting händer. Och om den nu skulle slå om till VP drift igen så är väl bara resultatet att värmepumpen kör någon timma och sedan tar elpatronen över igen. På det sättet blir det ju mest eldrift!!Tacksam för rådVilla söder om Göteborgbyggår 1931Uppvärmd yta 200m2CTC eco air 111CTC eco logicacctank + elpatron
Hej mats!Tack för svaret Matsproblem 1, har isolerat så mycket det går. Vet att huset klarar sig på framledning upp till 55grader vilket enligt installatören var nog för att man inte skulle behöva skifta element. Menar du att man redan vid 51 graders behov av framledning behöver skifta element?problem 3.Returen från elementen är kallare. Problemet är bara att även om detta leds in i botten på tanken så blandas det upp med det varmare vattnet i tanken(jag antar att detta beror på ej fungerande skiktning). Alltså hamnar returen > 48grader vilket stänger VP.