0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett tilluftsaggregat till ComfortZone däremot innehåller väl ingen värmare utan kommer blåsa in -15 ºC om det är -15 ºC ute? Det ser jag som ett problem eftersom jag har tilluftsdon ovanför sängen i sovrummet och över soffan i vardagsrummet och där tror jag att det inte skulle vara så skönt med den låga temperaturen på tilluften. När jag kollade så fanns kanalvärmare till det tilluftsaggregatet du nämner men det hade en elslinga som med direktel värmer upp tilluften vilket känns som väldigt omodernt. Finns tilluftsaggregat med vattenbatteri till ComfortZone som drivs från värmepumpen?
Citat från: jhellqvi skrivet 02 januari 2008, 21:58:53Jag hade i mitt förra hus direktverkande el en gammal "dålig" frånluftgsvärmepump, en CTC103 som hade rasat.Jag bytte till Comfortzone med tilluftsaggregegat.I mitt nya hus är problembilden snarlik men istället för en gammal frånluftsvärmepump har jag just ett FTX aggregat (mekanisk till och frånluft mao).Jag kommer INTE köpa en Comfortzone denna gång utan jag gillar som du FTX som idé - den återvinner alltid vilket inte en frånluftspumpen bara gör medanskompressorn går i praktiken.Så du hade tilluftsaggregat men ingen kanalvärmare? I så fall, upplevde du kalldrag med den lösningen på vintern? Jag får intrycket att Nibes 410p är en mer "färdig" produkt med avseende på lösningen av tilluften. Finns det någon som har en ComfortZone+Tilluftsaggregat+Kanalvärmare som har lust att dela med sig av sina erfarenheter?
Jag hade i mitt förra hus direktverkande el en gammal "dålig" frånluftgsvärmepump, en CTC103 som hade rasat.Jag bytte till Comfortzone med tilluftsaggregegat.I mitt nya hus är problembilden snarlik men istället för en gammal frånluftsvärmepump har jag just ett FTX aggregat (mekanisk till och frånluft mao).Jag kommer INTE köpa en Comfortzone denna gång utan jag gillar som du FTX som idé - den återvinner alltid vilket inte en frånluftspumpen bara gör medanskompressorn går i praktiken.
Eftersom ingen annan kommer på några anledningar till varför man ska köpa bergvärme istället för frånluftsvärmepump om man har låg förbrukning får jag väl försöka själv Möjligheten att köra frikyla med bergvärme kan vara en anledning.