Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Större Cirk-pump efter 2010  (läst 8414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2005, 14:17:14 »
Din Värmepump reglerar vilken temp vattnet ut till radiatorerna behöver vid en viss utetemp, är det t.ex. 0 grader ute så vill den kanske ha en genomsnittlig temp till radiatorerna på 45 grader, retur ca 39 grader, låter du rumstermostaterna strypa flödet i ditt radiatorsystem samtidigt som du kör på för hög kurva i värmepumpens reglerdator så kommer termostaterna att strypa så mycket att du får för lite flöde i systemet.

Resultatet blir då som du beskriver, hög framledningstemp och låg returtemp = lågt flöde och stopp på värmepumpen.

Därför skall du öppna alla termostater i huset, blir det för varmt skall kurvan i reglerdatorn ställas ned. (det innebär att den då istället begär typ 40 graders snittemp på framledningen vid 0 grader ute)
När du har lagom temp i de flesta rummen kan du ev. låta termostaten stypa i något enstaka rum - men helst skall du försöka justera grundflödet över de radiatorer som avger för mycket värme i stället, detta görs på den "kromade metallring" som Bertil tidigare nämnde, Detta i vart fall om du har danfoss termostater/radiatorkoppel.

Har du läst manualen?

Ordentligt?

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2005, 14:24:12 »
Citera
Ang rediatorer;
Öppna termostaterna i radiatorerna på fullt ? Är inte tanken med termostater att få en lagom temp i rummet.
Det funkar inte bra med en värmepump, termostaterna stryperflödet,  temperaturen stiger snabbt med tex vp stopp som följd.
I alla andra värmesystem är termostatventiler helt ok, men i VP system som är ett utpräglat lågtempsystem blir (högt) flödet MYCKET viktigt.
Med högt flöde blir hela radiatorn varm den klarar då att värma huset med lägre framledningstemp än om flödet är lågt.....   därför ska du INTE styra rumstempen med radiatorventilerna dom skall öppnas max (obs att man kan va tvungen att ta bort ev maxbegränsning).
Även flödet på golvvärmen bör du öka... det finnsdiv strypmöjligheter där, det måste fixas...
En sak till på golvvärmen det finns en bypassledning i kopplet, dom tycker jag borde tas bort.
Om du har hårt strypt eller har rumgivare till golvvärmen (dom bör också tas bort!!!!!!) kan det varamna vattnet (en stor del) skickas rakt tillbaka till pannan då stiger framledningstempen mycket snabbt, det ger en massa onödiga starter mm mm

Det här låter kanske hemskt komplicerat men inte då.... börja med att öppna alla känselkroppar, ev kan man även lossa dom så dom hänger lite löst. Då borde radiatorerna bli varmare i botten då blir tempskillnaden mellan stig o retur mindre då är du på rätt väg....

Dubbla pumpar....det tror jag inte på, om inget annat av det jag sagt hjälper..... då kanske, men du borde ha dubbla flödet lätt utan strypningar och då är problemet löst....
Sätter du in en pump till då riksrera du att pumparna öppnar även stängda termostatventiler pga av det höga pumptrycket, då blir det ju iofs som jag predikat alla ventiler öppna  ;) men det är bättre att själv öppna dom.

Sen hur styr du värmen efter att öppnat alla strypningar!?
utegivare!?
Rumsgivare!? kopplad direkt till pumpen..

Lycka till!!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenne

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2005, 14:41:15 »
I min anläggning så säger CTC att pumpen som cirkulerar mellan panna och utedelen ska vara minst en 25-60 pump.
Pumpen till radiatorerna ska räcker med en 25-40 pump. Kan detta vara ett liknande problem som du har?
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Benke01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2005, 14:45:32 »
Tackar för den förklaringen.

Ska hem o öppna termostaterna så får vi se hur flödet blir.

///Bengt

Ps, jodå, manualen har varit min bisittare senaste 3 veckorna, men just 2010 har inte så mycket inställningar med kurva, det är mer uttemp, intemp och förhållandet där imellan. Ds
2 st Panasonic HE9JKE + direktverkande EL

admin

  • Gäst
admin
Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2005, 17:05:40 »
Citera
Ps, jodå, manualen har varit min bisittare senaste 3 veckorna, men just 2010 har inte så mycket inställningar med kurva, det är mer uttemp, intemp och förhållandet där imellan. Ds

Jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag inte är så insatt i 2010:s manual jag heller  :-[

Kämpa på, och du - gå inte och köp nån mer cirkpump innan du uttömt alla möjligheter i forumet och i din anläggning, jag skulle bli mycket förvånad om du behöver ytterligare en cirkpump!

Utloggad Benke01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2005, 19:28:55 »
Otroligt. Nu har jag öppnat på alla radiatorerna och nu stänger den av vid returtemp inte framledningstemp. Och DeltaT sjönk till 6 gr direkt, så nu måste jag sänka hastigheten på Cirk-pumpen.

Sen tror jag nog att en Ack skulle vara bra i längden, så pumpen får längre gångtid och pautid.

Tack för alla goa svar. Att använda VP är att ha ett annat tänk.

///Bengt :)
2 st Panasonic HE9JKE + direktverkande EL

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2005, 21:55:07 »
Citera
Otroligt. Nu har jag öppnat på alla radiatorerna och nu stänger den av vid returtemp inte framledningstemp. Och DeltaT sjönk till 6 gr direkt, så nu måste jag sänka hastigheten på Cirk-pumpen.

jag säger grattis du har just trimmat din vp rejält....
Säkert 20% billigare drift nu minst!!!!!!!!!

Termostatventiler ÄR ett otyg tillsammans med en så utpräglad lågtemp anläggning som en värmepump!!!!
Däremot funkar det toppen (åtminstone hyfsat) på ALLA andra typer av värmesystem.

det återstår att se om du kan styra rumstempen med strydatorn istället???   finns det även rumsgivare att köpa till din VP, då rekommenderar jag den lika varmt som jag gjort tidigare kring öppna termostatventiler  ;)

blir det obalans mellan rum med golvvärme/radiatorer får vi försöka guida dig även där...
Har du termostater i varje rum där du har golvvärme?????

Kul att det blev skillnad  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Re:Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2005, 20:12:58 »
Ang rediatorer;
Öppna termostaterna i radiatorerna på fullt ? Är inte tanken med termostater att få en lagom temp i rummet.


Det här låter kanske hemskt komplicerat men inte då.... börja med att öppna alla känselkroppar, ev kan man även lossa dom så dom hänger lite löst. Då borde radiatorerna bli varmare i botten då blir tempskillnaden mellan stig o retur mindre då är du på rätt väg....

Dubbla pumpar....det tror jag inte på, om inget annat av det jag sagt hjälper..... då kanske, men du borde ha dubbla flödet lätt utan strypningar och då är problemet löst....
Sätter du in en pump till då riksrera du att pumparna öppnar även stängda termostatventiler pga av det höga pumptrycket, då blir det ju iofs som jag predikat alla ventiler öppna  ;) men det är bättre att själv öppna dom.
Lycka till!!!!!!!


Mitt poolrum golvvärme levererades med fördelare 8 gruppers. Nu av 4.st till reserv till senarer konv i huset.
Om man har så många shunt grupper är det ett måste att TS styr el de olika shuntgrupperna.
Jag har där gör hälften av shuntgrupperna med fasta inst på flöde. Det måste trimmas in.
2 styrs nu av TS.

Parallellt med GOLV krets finns Cirk pump gående på max för transport av RAD värme till fläkt konv och radiatorer. Element får ej kopplas direkt via shunt grupp pga de tar all värmen från golvvärmesystemet.

Nu finns 3 pumpar i mitt system. Värme Cirtk pump från ACC shunt går i läge I .
VP laddnings pump läge II.
Sist den ovan beskrivna pumpen går i läge III.


Min Syst lösning:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=1970.0;id=59



MVH
Janne


« Senast ändrad: 04 februari 2005, 08:17:06 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad SILVER

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större Cirk-pump efter 2010
« Svar #23 skrivet: 02 februari 2005, 16:54:26 »
Vatten-volymen bör vara minst 10 liter/kw  8,5 kw=85 liter.

Kolla smuttsfiltret och ev luft i f2010.

Har ni monterat in en avstängnings ventil där ni kopplade in 2010 på returen ?

Din vän i nöden.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!