0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack ska ni ha, kul att ni stöttar mig!Just dessa dagar runt nyår är rätt spännande, då jag bara har årsvis deklaration av både skatt och moms så har jag väldigt liten koll på hur mycket jag egentligen kan ta ut från firman.Löpande under året tar jag ut en lön som legat ca 5000 kr lägre (efter skatt) än på mitt gamla jobb, förhoppningsvis blir det en liten extraslant att ta ut sedan deklarationen gjorts, men det är grymt mycket skatt.En sak som verkligen förvånade mig första året vara att de produkter som jag har i lager för webshopen också räknas som vinst - innan de är sålda.Faktum är ju att de bara är en kostnad så länge jag köpt in grejerna men inte sålt dem.Skulle t.ex. mitt lagersaldo ha ökat med 50 000 kr i år så måste jag betala egenavgift och skatt på detta, dvs minst 25 000 i skatt redan innan jag sålt grejerna, blir vinsten högre än 328 000 kr så blir skatten i trakterna av 70%.Det är grymt, inte konstigt att det är dyrt med prylar i Sverige...Nåväl, idag eller imorgon blir det inventering och på några veckor vet jag hur det egentligen gått i år, det är bara att hålla tummarna.Gott Nytt År på er allihop!/Rickard
Hej RickardDu har väl först bokfört inköpen som kostnad.Om du sedan inte sålt grejorna så blir det en lagerökning, som bokförs som intäkt.+/- noll alltså.Sedan kan du göra ett inkuransavdrag på 3 procent./sw
Sedan kan du göra ett inkuransavdrag på 3 procent.
Men jag tror inte att det är många som tror att 3/4-delar av ett företags vinster går i skatter,