Jag har rätt klart för mig hur beskattningen sker, både när det gäller egenavgifterna (Jag har enskild firma) och med skatten.
Jag anser ändå att det är fel att jag skall behöva beskatta lagervärden innan de är omsatta, som sagt, jag kan bara investera hälften av vinsten för att ha råd med skatten på lagervärdet, då lagervärdet är ett "kapital" som jag inte kan omsätta i pengar innan det är sålt så sker alltså en beskattning på ett kapital som i realiteten inte finns.
Skall man låna upp på bank för att få ekvationen att stämma?
Vad jag menar är att beskattningen blir väl rätt om jag har lika mycket i skuld som lagervärdet är, och det finns ingen risk med denna skuld så länge jag har ett lagervärde som motsvarar skulden, och som är värt mer i försäljningsledet än vad det är värt i mitt lager...
Jag tycker det är urbota dumt, lika dumt som att jag inte kan göra direktavskrivningar på investeringar i verktyg, inventarier eller lokaler som jag kanske skulle ha råd att göra i goda tider.
Jag har som sagt inga större problem att förstå hur systemet fungerar, men jag tycker inte att det fungerar som det borde om man vill att småföretag skall kunna växa och utvecklas snabbt.
Inte större företag heller för den delen.