0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, tänkte summera detta år lite grann.När det gäller min förbrukning så har den ännu en gång ökat - trots inköp av ny:A+ klassad frysbox (ersatte en 15 år gammal dåligt isolerad frys)A++ Värmepumpstorktumlare från HuskvarnaA+ Tvättmaskin från LG med 7 kg kapacitet och 1600 Varv centrifugering.Årsförbrukningen förra året var ca 25 000 kwh och i år hamnade vi på 26849 kwh Förbrukningen fördelar sig som följer:Värmepumpen: 8331 kwh Krypgrundsavfuktaren: Fläkt 613 kWh, Avfuktning (elvärme) 340 timmar a 1200 W= 408 kWh, totalt avfuktare = 1021 kwhPoolvärme: 1627 h X 7 kW (värmepumpens uteffekt) = 11389 kWh, faktisk förbrukning inräknad i ovanstående förbrukning för värmepumpen, netto ca 2520 kwh.Antal VP starter: 3101Drifttid VP: 3656 timmarAntal starter/dygn i snitt: 8,49Drifttid/start: 1,17 timmarTillskott: 15 timmar, det mesta antagligen för legionella, jag har i alla fall inte sett tillskottet gå för värme...Tja, summa summarum ser det väl inte helt fel ut, jag tror personligen att den nya pooltäckningen som inte släpper in nåt solljus i poolen gör att den krävt mer energi, sen har ju ungarna blivt äldre, tre datorer står som regel på dygnet runt, och 3-4 TV-apparater rätt stor del av dagen/kvällen...I övrigt tycker jag inte att vi är extrema på något sätt.
Är det gamla bildrörs-TV eller platt-TV?En platt-TV drar ca 3-4 gånger mer ström en än gammeldags.Sen är det plattskärmar på datorerna också, de drar ju en hel del...Ett tips är att stänga av skärmarna på servrar som inte används för stunden men som måste stå på.Fast jag oroar mig för att min förbrukning närmar sig 10 000 kWh/år gränsen...
När det gäller min förbrukning så har den ännu en gång ökat - trots inköp av ny:A+ klassad frysbox (ersatte en 15 år gammal dåligt isolerad frys)A++ Värmepumpstorktumlare från HuskvarnaA+ Tvättmaskin från LG med 7 kg kapacitet och 1600 Varv centrifugering.
Jag kan inte annat än glädjas åt min förbrukning, mina 141kvm från 1900-t stora fönster, fru o barn mm.Värmer huset med en L/L, ska in med en till för att kunna kyla övervåningen.9875kwh totalt förbrukning//Rickard
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 30 december 2007, 21:30:39Jag kan inte annat än glädjas åt min förbrukning, mina 141kvm från 1900-t stora fönster, fru o barn mm.Värmer huset med en L/L, ska in med en till för att kunna kyla övervåningen.9875kwh totalt förbrukning//Rickard vad har du för fabrikat på din LL å fru å barn? under 10,000kwh låter OO-troligt eller bor du i Thajland ? mvh kjell
Citat från: kjell62 skrivet 30 december 2007, 21:42:14Citat från: Rickard VPCenter skrivet 30 december 2007, 21:30:39Jag kan inte annat än glädjas åt min förbrukning, mina 141kvm från 1900-t stora fönster, fru o barn mm.Värmer huset med en L/L, ska in med en till för att kunna kyla övervåningen.9875kwh totalt förbrukning//Rickard vad har du för fabrikat på din LL å fru å barn? under 10,000kwh låter OO-troligt eller bor du i Thajland ? mvh kjellhan glömde 30 kbm ved