0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har inte läst Svenska Kockens inlägg om att det större spannet i temperatur utan ackumulatortank i princip inte kostar något, kanske till och med vinner något i COP, jämfört med att ha ackumulatortank.Jag tror att så måste vara fel.Låt saga att jag behöver 40 grader framledning för en given utomhustemepratur och 20 grader inomhus.Om jag då låter pumpen ge 60 grader halva tiden och 20 grader halva tiden( inget varme alls), ger det samma mängd energi till huset, men jag tror att COP hade varit avsevärt dåligare än om jag hade akcumulerat upp massor av 40-45 gradigt vatten.Det viktigaste måste vara att inte producera varmare vatten än vad man till varje tid behöver.
Det tror jag baserad på att det är så att ju högre värmepumpen värmar vattnet, ju lägre blir COP.Att varma en liter vatten från 20 grader till 60 grader kostar mer än att varma två liter vatten från 20 till 40 grader även om vattnet i båda fallen har blivit tillförd lika mycket energi.
Du verkar ha tron att 1an gäller, då du ofta refererar till förlusten vid de höga temperaturerna. Är det så? Och är det tillräckligt mycket så för att motivera lagringsförlusten?
Citat från: Avensis skrivet 01 januari 2008, 15:22:41Det tror jag baserad på att det är så att ju högre värmepumpen värmar vattnet, ju lägre blir COP.Att varma en liter vatten från 20 grader till 60 grader kostar mer än att varma två liter vatten från 20 till 40 grader även om vattnet i båda fallen har blivit tillförd lika mycket energi.Jepp, men det är inte samma frågeställning. Eftersom du måste jämföra samma uppvärmning måste du jämföra samma mittpunkt för framledningen, och samma avlämnade energimängd. Det gör att det du skrev ovan måste omformuleras till frågan om det kostar mer att värma en liter vatten från 20 till 60 än att värma 2 liter vatten från 30 till 50 grader.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 01 januari 2008, 15:46:03Du verkar ha tron att 1an gäller, då du ofta refererar till förlusten vid de höga temperaturerna. Är det så? Och är det tillräckligt mycket så för att motivera lagringsförlusten?Ja, jag tror att 1an gäller. Hur stor den är, vet jag inte, det måste oavsett vara en differens då värmepumpars COP sjunker med högre vattentemperatur. Om den er tillräcklig till att tacka in förlust från en ack? Det beror på hur bra acken är isolerad och om förlusten från acken värmer upp omgivningar som oavsett behöver värmen. I mitt fall står ack i pannrummet som också er torkrum för kläder. Så sprider värmen sig till andra rum som alla behöver värme.Jag behöver då inte ta med en sådan förlust för att räkna hem en extra ack.
Jag har inte läst Svenska Kockens inlägg om att det större spannet i temperatur utan ackumulatortank i princip inte kostar något, kanske till och med vinner något i COP, jämfört med att ha ackumulatortank.Jag tror att så måste vara fel..............Det viktigaste måste vara att inte producera varmare vatten än vad man till varje tid behöver.
Citat från: Avensis skrivet 01 januari 2008, 14:33:28Jag har inte läst Svenska Kockens inlägg om att det större spannet i temperatur utan ackumulatortank i princip inte kostar något, kanske till och med vinner något i COP, jämfört med att ha ackumulatortank.Jag tror att så måste vara fel..............Det viktigaste måste vara att inte producera varmare vatten än vad man till varje tid behöver. Håller med, större temperaturspann kostar men ett spann på 5 grader är inget problem, kostar bara någon procent enligt teorin.
Kan du berätta lite mer om teorin?--- Mats ---
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 01 januari 2008, 20:44:56Kan du berätta lite mer om teorin?--- Mats ---Det är inga märkvärdigheter, det är bara att sätt igång och räkna på hela systemet inklusive radiatorerna och värmeavgivningen från dem. Nu talar jag om ett system där det inte finns någon shunt utan pumpen är så att säga direktkopplad till radiatorerna. Det går inte att bara titta på pumpens COP.
Man måste ta hänsyn till att radiatorerna inte avger så mycket värme vid låg temperatur. Man passerar därför rätt snabbt genom det temperaturområde där pumpen har bra COP. Sett över en driftcykel så produceras värmen vid i genomsnitt något högre temperatur när pumpen arbetar över ett större intervall. Det går inte att räkna medelvärden för COP rakt av, man måste korrigera för de olika tiderna. Värmer man ett isolerat kärl t.ex. varmvattenberedaren verkar det inte spela någon roll vad det är för temperaturintervall men det kanske går att hitta någon variant där det spelar roll.
Så länge man inte använder en shunt med cirkulationspump så vinner man mycket riktigt effekt på det mindre temperaturspannet, ungefär lika mycet som en cirkulationspump drar per år, så det gäller att inte shunta.Men det blir en massa fler start och stopp. Nästan fem gånger så många. riskerar man inte att detta äter upp vinsten?
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 02 januari 2008, 19:42:31 Så länge man inte använder en shunt med cirkulationspump så vinner man mycket riktigt effekt på det mindre temperaturspannet, ungefär lika mycet som en cirkulationspump drar per år, så det gäller att inte shunta.Men det blir en massa fler start och stopp. Nästan fem gånger så många. riskerar man inte att detta äter upp vinsten?Med shunt har man ju inte alls det här stora temperaturspannet. Då har man ju redan fått sin vinst. Varför skall man då inte shunta? Cirkulationspump måste man ju ha ändå?
........Men det blir en massa fler start och stopp. Nästan fem gånger så många. riskerar man inte att detta äter upp vinsten?