0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några har hängt sig upp i temperaturen.Låt mig ta exemplet en gång till:Två pumpar jobbar 12 timmar varje dygn.CTC har mellan 30 och 35 grader i ack och 30 grader framledning hela tiden. I genomsnitt är acktemp 32,5 grader.Niben har upp till 44 grader framledning när den går.När den inte går, sjunker framledningen ner till endast 21 grader. I genomsnitt är framledningen då bara 30 grader.Nibe'n måste alltså ha framledningstemp helt upp till 44 grader, högt över CTC, men klarar bara att producera 30 grader i genomsnitt ut till radiatorerna.Se på Rickards Nibe. Se på bifogad bild. Niben måste jobba med vatten som har upp till 44 grader för att producera en genomsnittlig framledningstemp på 30 grader. Så här är det. Rickards bifogade bild säger så.CTC har däremot bara behov att arbeta med vatten upp till 35 grader under dom samma förhållanden. Möjligtvis 36-37 som högsta temp.Tänk att varma vattnet upp till 44 grader helt i onödan när man bara behöver 30 grader? Då måste CTC ha bättre COP?
Hur många start/stopp hade din värmepump under året Avensis?
Statistik är farligt. Låt oss bortse från att kalkylerna troligen kräver en viktning med tiden för att bli rätt, och istället fundera på slutsatsen.Om vi utgår från dina siffror, förstår jag bara en del av slutsatserna. Den ena slutsatsen är att CTC i snitt arbetar med ett vatten på 32.5 grader. Den andra att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 44 grader där COPen måste vara sämre. Det som saknas i ditt resonemang ovan, enligt mig, är tanken att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 21 grader, där COPen måste vara bättre.
Citat från: Rickard skrivet 01 januari 2008, 03:01:50Hur många start/stopp hade din värmepump under året Avensis?CTC har så dålig statistikmöjlighet i styrenheten att man endast kan få statistik över antalet start/stopp sista 24 timmar.Efter montering av extra ack har jag kommit ner i 12-14 st/dygn. Långt igen till vad du har.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 01 januari 2008, 11:23:52Statistik är farligt. Låt oss bortse från att kalkylerna troligen kräver en viktning med tiden för att bli rätt, och istället fundera på slutsatsen.Om vi utgår från dina siffror, förstår jag bara en del av slutsatserna. Den ena slutsatsen är att CTC i snitt arbetar med ett vatten på 32.5 grader. Den andra att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 44 grader där COPen måste vara sämre. Det som saknas i ditt resonemang ovan, enligt mig, är tanken att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 21 grader, där COPen måste vara bättre.Ja, NIBE jobbar tidvis mot en temperatur som är lägre och som gir bra COP.Men problemet är att den goda COP inte är god nog till att nolla ut den sämre COP man har vid dom höge temperaturer.Syftet blir då att ha låg delta T mellan start och stopp. Bare ett litet problem: Man vill samtidigt ha ner antalet start/stopp.Då vill man ha hög delta T mellan start och stopp.Så man prioriterar. Rickard har själv avgjort att han prioriterar färre start och stopp gentemot lägre maxtemp.Jag tycker det är en bra prioritering - om dom som menar att det är antalet start/stopp som är viktigaste faktor för hur länge pumpen skall fungera har rätt. Syftet med mitt inlägg var att peka på att även om CTC jobbar med 0-5 grader varmare vatten i sin ack, gör NIBE ugefär samma sak vid att producera varmvatten 0-10 grader högre än framledning börvärdet.Jag påstår då att om man kunde strunta i högsta temperatur på tappvarmvattenproduktionen och låta CTC ha en flytande kondenserning endast beroende av utomhustemperaturen, vill CTC kunde ha en lika bra, kanske bättre COP än en NIBE vid samme driftförhållanden - även om den shuntar ut sitt vatten till framledningen.Shunting av vatten - inte shunting av vatten. Pumpen måste ändå ha sin temperaturdifferens. Jag påstår att det är temperaturdifferensen som styr COP. Inte om man shuntar ut vattnet.Jag kan självklart ha fel....
Låt saga att jag behöver 40 grader framledning för en given utomhustemepratur och 20 grader inomhus.Om jag då låter pumpen ge 60 grader halva tiden och 20 grader halva tiden( inget varme alls), ger det samma mängd energi till huset, men jag tror att COP hade varit avsevärt dåligare än om jag hade akcumulerat upp massor av 40-45 gradigt