Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Borrdjup och KBin
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Borrdjup och KBin (läst 2836 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kilo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 409
Karma +0/-0
kilo
Borrdjup och KBin
«
skrivet:
28 december 2007, 20:54:33 »
Citera
Jag har läst här på forumet och skapat mig en bild över hur man räknar men är osäker på några saker.
1. Man behöver i runda slängar 20 meter aktivt borrdjup per kW pump så en 6kW pump behöver minimum 120 meter, gärna längre, korrekt?
2. Jag har sett i vissa offerter somliga lagt ut här på forumet att de fått offerter som anger KBin -5 grader vilket nästan alltid någon reagerar på och påpekar att man alltid ska se till att man har som lägst 0 grader på KBin, korrekt? Men avser tumregeln på 20 meter per kW pump att se till att KBin blir som lägst 0 grader eller vad?
3. Jag läste någonstans att här på forumet att för att höja KBin 1 grad krävs cirka 20 meter extra borra, korrekt?
4. Om man får en offert på 6kW pump och KBin -5 grader bör man alltså förlänga borrhålet så att man får KBin 0 grader som lägst, korrekt? I så fall innebär det att borrhålet måste förlängas med 100 meter för att få KBin 0 grader istället för -5 grader, korrekt?
/Kilo
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9821
Karma +19/-4
Roland
SV: Borrdjup och KBin
«
Svar #1 skrivet:
28 december 2007, 22:30:24 »
Citera
Det beror på var i Sverige man bor. I norra Norrland är bergets temperatur inte mer än 3-5 grader. Då kan det bli svårt att nå noll grader inte utan man får finna sig i några minusgrader.
I mellersta och södra Sverige där berget är 7-8 grader är noll grader på KBin ett bra riktvärde. Där jag bor går det att plocka ut ungefär 35 W/m borrhål med noll grader på KBin. Det blir nära 1 kW värmepumpeffekt per 20 meter borrhål.
Vad gäller punkt 3 så behöver det inte bli så. Är berget ostörda temperatur 7 grader, KBin 0 grader och KBut -4 så är medeltemperaturskillnaden ungefär 9 grader. Vill man höja KBin en grad så får man öka på aktiva håldjupet med 1/9. Om det blir 20 meter beror på vad man startar med.
Får man en offert med -5 grader in bör man ta in offert från en leveratör till. Det är väl bara om man bor i Kiruna som sådana temperaturer kan bli aktuella om ens där.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
kilo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #2 skrivet:
28 december 2007, 22:53:41 »
Citera
Ok, då förstår jag hur det ligger till. När jag tittade närmare på några offerter på forumet så såg jag att de med minusgrader på KB-in i sina offerter hade i de flesta fall inte några 20 meter per kW pump.. De hade inte heller så mycket som 5 minusgrader på KB-in utan snarare 2-3 minusgrader. Ett tag fick jag för mig att man i värsta fall skulle kunna få en offert på 6kW pump och 120 meter borra med -5 på KBin. Vilket skulle innebära att skulle bli tvungen att nästan fördubbla borrdjupet till 220 meter för att nå 0 grader på KBin
. Risken att det blir så extremt är väl ganska liten i mellansverige hoppas jag...
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
magneson
Väderforskare.
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ljungskile.
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
Förs kollar vi vädret ute sen kollar vi värmepumpe
magneson
«
Svar #3 skrivet:
29 december 2007, 10:38:53 »
Citera
Hej kilo! Här på forumet har du alla möjligheter att få bra hjälp när det gäller borrdjup till din vp. Har läst mycket på denna sida och det är allt för många som har för litet djup på sina brunnar.Då spelar det ingen roll vilken effektiv vp du har om den inte kan ta ut energin ur brunnen. Har själv en Nibe 1250 med en 190 meter borra. Har inte vid något tillfälle sett att KB in varit lägre än +3 grader
studs utan snarare att den är på mellan 5-6 + in.
upplever att vp har hållit vad den lovar och lite till.
Loggat
Nibe 1250,installerad 061115.Borra 190 m.Betjänar ett enplanshus med källare om totalt 124+124 m2. Byggår 1972.Element av 70 talsmodell om 17st.Rumsgivare RG10.Vp info på
www.otill
åten_länk "424".
magneson
Väderforskare.
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ljungskile.
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
Förs kollar vi vädret ute sen kollar vi värmepumpe
magneson
«
Svar #4 skrivet:
29 december 2007, 10:52:39 »
Citera
Ps: till tidigare inlägg från mig. Har installerat en elmätare till vp och detta skedde 070115 och den står nu på 4650 kwh och då har jag kört vp på auto över hela driftstiden. Då det var regn och rusk i sommras så var det skönt när vp pytsade ut lite värme på elementen. _/- vad jag vill komma till är att man inte skall känna att man måste hålla igen på uttaget ur brunnen för att den skall räcka till över den kalla perioden. tomte::
Sänder en hälsning till er alla, om ett Gott Nytt värmeår och då särskilt till Rickard som håller igång denna förnäma sajt.
Loggat
Nibe 1250,installerad 061115.Borra 190 m.Betjänar ett enplanshus med källare om totalt 124+124 m2. Byggår 1972.Element av 70 talsmodell om 17st.Rumsgivare RG10.Vp info på
www.otill
åten_länk "424".
kilo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #5 skrivet:
29 december 2007, 11:01:44 »
Citera
Jag tyckte bara att det verkade så sanslöst underdimensionerat om offerterna skulle erbjuda borrhål som var 100 meter för korta, det var därför jag ställde frågan. Så illa med offerterna var det ju inte riktigt när jag tittade närmare på dem, för korta borrhål var det i vissa fall (enligt tumregeln), men inte 100 meter för korta. Tur att forumet finns så man kan sitta och läsa andras offerter och upptäcka var några av minorna finns Thumbsup.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Borrdjup och KBin
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 963
dolda: 1
användare: 12
Användare online
:
Josth
Jippen
purjo__
HBerggren
Rickard
rocas
Johnlennonx
Lelle
perra83
jimmpy
JohannesK
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info