Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Dubbla innegivare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Dubbla innegivare (läst 2013 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kilo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 409
Karma +0/-0
kilo
Dubbla innegivare
«
skrivet:
26 december 2007, 23:25:27 »
Citera
Jag såg på specifikationen till Nibe 1135 att den är "Förberedd för styrning av två värmesystem" vilket verkar vara till för att man ska kunna ha två olika värmesystem med olika temperaturer. Kan man använda denna funktion tillsammans med två innegivare så att man kan få olika temperatur i olika delar av huset?
Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att ha en sådan funktion där vardagsrum/kök (där braskaminen finns) styrs av ena innegivaren och sovrummen styrs av den andra innegivaren. Då skulle jag kunna elda i braskaminen och då strypa värmen i vardagsrum/kök via den ena innegivaren men värme skickas fortfarande ut till i sovummen styrda av den andra givaren. Enligt mina husritningar har jag två olika radiatorkretsar, en för vardagsrum/kök och en annan till sovrummen så om man skulle kunna styra det så här vore det perfekt, men det kanske inte går?
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Dubbla innegivare
«
Svar #1 skrivet:
27 december 2007, 08:48:01 »
Citera
Det går bara att ansluta en RG10 men man kan välja om den ska reglera framledningskurva 1 eller 2.
Ett enklare alternativ är att koppla in en brytande termostat som som då sänker framledning några grader över en viss innetemp (det går även att koppla motsatsen, att den bryter under en viss innetemp och höjer framledningstemp). Det ser då ut som att det skulle gå att koppla in 2 sådana: Plint X1,3 och X1,4 för framledning 1 samt X1,14 och X1,15 för framledning 2.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
kilo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #2 skrivet:
27 december 2007, 10:04:56 »
Citera
Nu har jag ingen VP alls ännu så jag kan inte testa själv, utan jag håller på och undersöker olika pumpar för eventuellt köp och då såg jag det där med dubbla värmesystem för Niben. När man kopplar in termostaterna som Carl N skriver om, vad är det som händer i praktiken för att sänka innetempen, är det cirkulationspumparna som påverkas eller vad? Är det någon som har testat detta i praktiken som vet om det fungerar? Det vore ju superbra om det gjorde det.
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
AndersA
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1376
Karma +1/-0
AndersA
«
Svar #3 skrivet:
27 december 2007, 18:50:03 »
Citera
Det blir väl så att tempen på värmevattnet sjunker på den andra shuntgruppen några grader beroende på temostat på eller av.
///AndersA
Loggat
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål 209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
28 december 2007, 08:45:36 »
Citera
All styrning med olika typer av rumsgivare eller termostater påverkar börvärdet för framledningstemperatur på en VP. Cirkpumparna påverkas inte av detta utan på en vanlig on/off värmepump så styr den framledningstemp genom att slå på och av med jämna mellanrum så att framledningstemp ligger och pendlar runt börvärdet.
En rumsgivare till VP:n kan reagera på både över och undertemp i huset och då höja eller sänka börvärdet på framledningstemp, känsligheten kan ställas in på VP:n.
En rumstermostat till VP:n kommer bara att reagera på antigen under eller övertemp beroende på hur den installeras, känsligheten kan också ställas in på VP:n.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
kilo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #5 skrivet:
28 december 2007, 09:48:34 »
Citera
Borde inte dubbla innegivare ställa till det då om den ena givaren "vill" starta VP:n och den andra inte?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
28 december 2007, 18:45:23 »
Citera
Framledningstemp 2 kan aldrig ha högre framledningstemp än framledning 1 så oftast används nr 2 till golvvärme, man måste också ha en shunt till systemet som ska värmas av nr 2. Så om man har 2 rumstermostater (om det nu funkar så som jag tror) så påverkar termostat 1 värmepumpens framledning och termostat 2 bara själva shunten.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Dubbla innegivare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1188
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
dadid
Olof-ström
Mike
tardidan
lubbis
Norrgärdet
tomasbjork
mrelffors
Nickmac
rikardagren
BiggerDigger
Heat?
slorpe
lasseingenjören
jimmylimpa
Hilton
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info