Under vinterhalvåret är det sant att IVT490 är och fungerar mer som en ren elpanna, under +-0 så får elpatronen jobba på många timmar under dygnet inget tvivel om det.
Under sommarhalvåret så är den mycket billig i drift då den förser hushållet med varmvatten till en mycket rimlig peng, så man måste ju räkna över hela årets förbrukning på en sådan här liten maskin, att bara stirra sig blind på några vintermånader då den i princip jobbar med elpatronen dygnet runt är fel.
Jag hade som förhoppning att komma ner i en total förbrukning på 11.000 kWh för vår del i år men fått revidera det till 12.000 då sommaren-hösten var åtskilliga grader kallare i år + vi har ett nytillskott i familjen som gör att tvättmaskinen, torktumlare och varmvattenförbrukningen ökat en del i år.
Då jag inte har separat mätning på pumpen så blir det en del uppskattning där hushållselen lågt räknat står för drygt 4000 kWh, varmvattnet ungefär samma, då återstår alltså 4000 kWh för uppvärmningen av huset om året vilket får anses som mycket rimligt.
Vad man måste göra är ju att försöka optimera inställningar och få ut max av det man har att jobba med. Köra med helt öppna termostater, sänka varmvattentempen någon grad, kanske sänka fläkthastigheten 1 steg eller 2 men framförallt se till att golvvärmen är instrypt ordentligt. Att se till att få detta gjort ordentligt vilket jag nyligen gjort själv då VVS folk vi haft här tidigare inte vetat vad dom sysslade med har gjort att värmekurvan kunnat sänkas några snäpp till då den var tvungen att vara högre p.g.a att några rum var kallare än vi önskade, men efter att själv ha strypt och öppnat slingorna i dom olika rummen och fått tempen i alla rum som vi vill ha dom utan att behöva kompensera ett kallare rum med högre värmekurva så sparar vi säkerligen ytterligare där.
Så i dagsläget finns det det ingen tanke på att byta ut vår IVT 490 mot något annat då det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart utan den får brumma på så länge den orkar.