0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur kan man beräkna (på ett ungefär) vid vilken utetemperatur man behöver stötta en uteluftsvärmepump med elpatron. Just nu är det ca 0ºC ute och min elpanna drar då ca 2kW för att hålla värmen i huset. Skulle t.ex. en Thermia Atria 6 behöva använda elpatron i mitt hus vid den temperaturen? /Kilo
Var bor du?Ditt radiatorsystem kräver 55 graders framledningstemp vid DUT = "på årets kallaste dag"
Vid -20 grader krävs 55 graders framledningstemp, och vid ca +16 grader krävs 20 grader, dra en rak kurva mellan de två ytterlighetena så ser du vilken temp du behöver (på ett ungefär) vid olika utetemperaturer.
Ska det inte beräknas för hushållets varmvatten också. Om vi antar att systemet prioriterar varmvattentillverkning före värme ut i radiatorerna brukar väl varmvattnet ta runt 40 min > 60 min som gör att det behövs lite extra kräm, eller räknar ni allt detta på patron då ? (antagande här är tidig morgon, panna går över från nattsänkning till dagstemp och 2-4 pers börjar samtidigt morgonduscha-vilket är dagens maxbelastning för pannan).