Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nattsänkningen CZ
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nattsänkningen CZ (läst 1655 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
douglas72
Kan värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 107
Karma +0/-0
douglas72
Nattsänkningen CZ
«
skrivet:
20 december 2007, 14:29:04 »
Citera
Nattsänknings-funktionen är ju till för att ge pumpen tid att "jobba igen" den tillåtna tempavvikelsen med enbart kompressorn, istället för att köra till elpatron.
Vad styr / hur lång tid , har pumpen på sig att jobba igen avvikelsen, innan den sätter in elpatroner iallfall?
Loggat
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 588
Karma +0/-0
BJohan
SV: Nattsänkningen CZ
«
Svar #1 skrivet:
20 december 2007, 16:11:25 »
Citera
Om du har börvärdet på 21 gr och nattsänkningen på -2 gr så går elpatronen in endast om temperaturen är lägre än 19 gr. Om det är riktigt kallt ute kommer du alltså att ha 19 gr dygnet runt. Nattsänkningsfunktionen är framför allt bra på vår och höst när det är kalla nätter och varma dagar.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
douglas72
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
douglas72
«
Svar #2 skrivet:
21 december 2007, 09:18:19 »
Citera
ahhh, den har oändligt lång tid på sig alltså.
Tack !
Givetvis börjar man ju då fundera ....
Här är vad jag vill: elpatron endast för "grundvärme" , kompressor för grundvärme och "komfortvärme".
Sen vill jag inte att kompressorn slutar gå för att jag eldar hemma och tempen stiger. Det får gärna bli "för varmt" när man
knoppar in för natten.
Om jag då ställer in extrema värden borde ju detta funka, eller?
Börvärde 30grader
Nattsänkning -12grader
dett ger i praktiken 18 grader "grundvärme" med elpatron.
mellan 18 och 30 jobbar endast kompressorn.
Eftersom endast kompressorn aldrig kommer orka med att driva upp tempen till 30 grader så garanteras man högsta "komfortvärme" med max utnyttjande av kompressorn.
Om jag sen eldar och får exvis. 26 grader inne (nice), så jobbar fortfarande kompressorn.
Thumbsup
«
Senast ändrad: 21 december 2007, 09:49:07 av douglas72
»
Loggat
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.
Kaffe75
Kan värmepumpar
Stad/land: Borås
Antal inlägg: 102
Karma +0/-0
Kön:
Kaffe75
«
Svar #3 skrivet:
21 december 2007, 13:01:12 »
Citera
Det kommer säkert funka. Elpatronen går in då temeraturen sjunker under 18 ºC. Nackdelen blir att elpatronerna ALLTID går in när VP:n värmer varmvatten. Elpatronerna går in och hjälper till att värma varmvattnet då temperaturen i huset är lägre än inställt värde. Nästa synpunkt blr att pumpen alltid kommer gå på 75 Hz. Detta innebär att cop minskar något. Alltså kommer pumpen förbruka mer ström!
Loggat
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.
douglas72
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
douglas72
«
Svar #4 skrivet:
21 december 2007, 14:19:05 »
Citera
hmmm.. intressant !
Mer el för VV kanske man kan leva med, då VV prod går fortare och kompressorn får mer tid till att prod husvärme. (Detta har ju diskuterats tidigare med olika infallsvinklar.)
Att pumpen sen går på 75Hz är väl bara bra med förutsättningen att den inte orkar jobba sig upp till 30 grader, låt säga att den mäktar med 23 grader. Då är ju det billigast möjliga och samtidigt högsta komforttemperaturen som går att få.
För att komma undan 75Hz måste jag ju isåfall acceptera en lägre komforttemp.
Skulle den däremot jobba sig upp till exvis 27grader, alltså över vad man egentligen vill ha, då kan man börja fila på frekvensen kontra börvärdet....
OBS! denna märkliga inställning är alltså bara en vinterinställning ... tomte::
Loggat
Maba
Expert på värmepump
Antal inlägg: 287
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Maba
«
Svar #5 skrivet:
21 december 2007, 14:37:26 »
Citera
Det är bara ett problem, jag tror inte att man kan ha mer än 2.0 grader i nattsänkning.
Loggat
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.
douglas72
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
douglas72
«
Svar #6 skrivet:
21 december 2007, 16:04:15 »
Citera
, ja tanken var ju god iallfall. GOD JUL! tomte::
Loggat
douglas72
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
douglas72
«
Svar #7 skrivet:
22 december 2007, 12:25:00 »
Citera
kollade parametrarna och man kan få -5 som mest, så inställningarna blir såhär, resonerar jag rätt nu?
Grundvärme: Komp+patron Nattsänkning -5grader (24-5) = 19grader.
Komfortvärme: Komp 19 till 24 gr. Börvärde 24 grader
Elpatronen hjälper till för att hålla uppe grundvärmen, kompressorn jobbar för "komfortvärme".
För min del så kommer inte kompressorn orka upp till 24 (kalla dagar) men då får man ju "så mycket som möjligt" utan elpatron.
Om jag sen trycker igån eldstaden så kommer kompressorn fortsätta jobba så länge det inte blir mer än 24 grader.
Thumbsup
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nattsänkningen CZ
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1145
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Rick80
alvinpalv
macman
Breeelin
R_F
Josth
HJonatan
jälldorf
zOOge
Johnlennonx
OffGrid
svenske kocken
Bundas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info