Hej!
Som nybörjare i den här branschen vill jag bara kolla med er värmepumpsveteraner ifall det följande låter rimligt. Jag håller på att bygga en villa i mellansverige och har fått ett förslag på vad jag upplever som ett mindre kärnkraftverk. Vårt hus är visserligen ganska stort, den vattenburna golvärmen täcker ca 330 kvm (därav 40 kvm garage och 30 kvm källarförråd). Toppeffekten har beräknats till ca 12 kwh. Detta skall enligt förslaget värmas upp av en bergvärmepump med ett 200 meters borrhål, en frånluftsvärmemodul som skall pumpa ner värme i borrhålet igen och sköta ventilation, en varmvattenberedare och en ackumulatortank. Alltså fyra stycken moduler som skall jobba ihop. Jag har som sagt ingen erfarenhet av sådant här, men jag har aldrig varit hemma hos någon som har fyllt upp ett helt rum med värmeprylar. Fördelen torde väl vara att när något går sönder behöver jag bara byta en del i sänder (positivt tänkande skall vara bra för själen har jag hört). Jag är inte snål och jag sparar gärna energi för miljöns skull, men jag vill bara veta om detta är inom rimliga proportioner.
Någon som vet?
Spökpumpen