0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag har ett litet 1,5 plans hus, 55+35 kvm utanför Mora. Fick min 123:a installerad i oktober och den har hållit värmen bra, ställer jag in 22 grader på fjärren så har den hållt det.Nu sista veckorna har vi haft det ganska kallt, mellan 10-16 grader minus, och pumpen vill inte hålla samma temp som jag ställer in. Sätter jag den på 24 grader så når den bara upp till 18 grader på nedre våningen där jag har pumpen, och 16-17 grader på övre plan.- Är det inte så att pumpen ska kunna hålla den temperatur jag ställer in (så gott det går...)? Eller är jag tvungen att ställa upp tempen till 27-28 grader för att få runt 20 grader i huset. Huset är välisolerat, så när som på några äldre tvåglasfönster...- Hur många grader bör det vara ifrån utblåset vid så kall väderlek, om jag har tex ställer fjärren på 23 grader?- Den avfrostar ofta, flera gånger varje timme, men det verkar vara i sin ordning om man läser andra trådar på detta forum.Tacksam för svar.
Det är viktigt att man placerar fjärrkontrollen så att signalen från den går fram till vp annars går den över till att använda sig av innerdelens termostat,där är det kanske är den inställda temperaturen redan men inte vid fjärrkonrollen.Man måste höra pipet från innerdelen när man ändrar temperaturinställningen på fjärrkontrollen,och att fjärrkontrollen ej flyttas från det läget som man har den i vid pipet.Står i beskrivningen.Sen måste ju fläkten på fjärrkontrollen stå på auto annars kan ju ej värmen ej spridas ut i huset vid stort värmebehov.Tror Jag!
Citat från: T-bird skrivet 18 december 2007, 18:50:52Det är viktigt att man placerar fjärrkontrollen så att signalen från den går fram till vp annars går den över till att använda sig av innerdelens termostat,där är det kanske är den inställda temperaturen redan men inte vid fjärrkonrollen.Man måste höra pipet från innerdelen när man ändrar temperaturinställningen på fjärrkontrollen,och att fjärrkontrollen ej flyttas från det läget som man har den i vid pipet.Står i beskrivningen.Sen måste ju fläkten på fjärrkontrollen stå på auto annars kan ju ej värmen ej spridas ut i huset vid stort värmebehov.Tror Jag!Hej igen!Håller helt med när det gäller fjärrkontrollens placering.Men när det gäller fläktens läge så körde jag tidgare på auto och det var mycket kallare i huset eftersom fläkten varvade ofta ner.Nu kör vi på fläkt 1 eller 2 vilket jag upplever att det blir jämnare värme i hela huset.Jag tror inte att innerfläkten drar så mycket ström så där kan man nog välja efter behag av ljud och komfort.//kjulakalle tomte::