Hej!
Är helt novis med detta om värmepumpar, men har börjat titta runt efter att elförbrukning har skenat iväg under de senaste månaderna gjorde av med 4000 kwh under november.....
Har idag en IVT 380 från -00, då huset byggdes. Allt har varit frid och fröjd med en årsförbrukning på ca 18000 kwh. Huset är ett 1,5 plan 90+60 kvm med golvvärme i betongbjälkslag nere samt elradiatorer uppe.
Efter en utbyggnad av nedervåningen på ca 45 kvm (= totalt 135+60 kvm) där vi kopplat in vattenburen golvvärme till den befintliga, så har elförbrukningen gått upp markant!
Har de sista dagarna kollat elmätaren och mixtrat med kurvor och diverse inställningar för att se om förbrukningen minskar.
Nu efter att ha sänkt grundkurvan från 2 till 1 samt sänkt innetempen från 20-21 till ca 19 så ligger vi på ca 80 kwh per dygn inkl hushållsel, med en innetemperatur på ca 19 grader (det har varit -3 ute de sista dagarna). framledningstempen har legat ganska konstant runt 27 grader och returtempen någon grad lägre. Elpannan går konstant från tidig natt/morgon till förmiddag/lunch (eftersom att tempen gått ner under natten antar jag?), för att sedan ta en break under eftermiddagen och kvällen.
Har läst mkt om inställningar och att öppna termostaterna i varje rum. Min fråga blir nu hur detta görs rent konkret?
De jag har läst om har oftast haft IVT490 med andra typer av kurvor och mått. Vår panna har bara 4 värmekurvor, där kurva 1-2 är för betongbjälkslag och 3-4 för träbjälkslag.
Om jag ställer alla termostater på max och redan har på den lägsta värmekurvan så kommer väl elpatronerna i pannan få jobba rejält tills tempen gått upp?
Hur ska jag sedan gå vidare? minska innetemperaturen med inställningar som finns på värmepannan tills elpannan slår ifrån? Har två knappar som kan finjustera kurvorna uppåt eller nedåt (står idag på 19 grader)
Är som sagt novis inom detta område...och skulle behöva lite tips.
Vidare undrar jag om en luft/luft värmepump skulle minska elkostnaderna så mkt som det uppges? Funderar att installera en på nedervåningen där vi har en mkt öppen planlösning