Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gör kylmedel hÃ¥l i dÃ¥lig böj innefrÃ¥n med 40bars tryck ?  (läst 2454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Tittade på en havererad Foma som låg på en hylla där kylröret hade börjat läcka invid en dålig 90*böj. Enligt kylmontören händer ofta att folk gör dåliga och inte korrekta böjar, och då kommer kylmedlet inuti att helt enkelt "gnaga hål" innefrån p.g.a det mycket höga trycket på runt 40 bar som med denna friktion då kan fixa ett hål på en kopparmantel inom 1-2 år.

Vad säger kylnissarna här ?
Stämmer detta så är det en väldigt viktig punkt som aldrig tagits upp här förut ( vad jag vet), det mesta här har berört dåliga koningar/skarvar och div slarv vid vakumsugning.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inget jag varit med om - låter inte riktigt rätt enligt mina teorier.

Dock har jag hört att dålig kvalité på kopparrören med linjära
sprickor på insidan gör röret känsligt vid böjar och på så sätt
blir röret betydligt tunnare/klenare.

Isf måste det ha varit dåliga rör om det börjar läcka i en böj...

...andra åsikter någon??


BjörnK

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
har inte jag heller hört !
däremot är ju röret tunnast i ytterkant på radien, och det blir där det spricker om trycket blir för högt !

jag kommer ihår för ett antal år sedan, när YORK hade problem med att trycken rusade i en viss modell, då sprack rören i innedelen i ytterradien på en böj, eller i vissa fall så gick gängorna till rotalocken ,och ventilspindeln for rakt igenom täcklocken. vi har kvar nåt sånt lock på firman tror jag !!

kan tänka mig att rören som var med till FOMA inte höll högsta R410A klass !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
Kan vara ute på tunn is , men när min lågbudjetpump i garaget kopplades in
(av en kylmontör) så blev det ett veck på ena röret när han böjde det.
Han sa att han tyckte att rören verkade vara väldigt tunna.
Jag tror att , för att kunna konkurera i dagens VP-djungel så nallar man
på kvaliteten för att kunna hålla låga priser. Men man får ju oftast vad
man betalar för....

/Klasse

PS. Pumpen värmer dock bra trots att den var "billig".
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
jag har inte heller hört om något rör som gått hål innifrån däremot fräts koppar ofta sönder i kylrum pga syra i luften av olika inläggningar (öpnna kärl med sill och andra ättiksgrejer) men det brukar ta över 10 år.....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Tror att sanningen nog ligger i att personen som böjde kylröret förmodligen fixade till ett veck, som han/hon då åtgärdade typ att snurra en skiftnyckel runt vecket på kylröret för att få bort detta, och ett gammalt veck försvinner ju aldrig helt, så då kan det ev vara möjligt att krafterna inuti röret då hjälpte till att göra hål efter en tid med högt tryck. Annars tror jag att påståenden som detta gränsar till vandringssägen.

Tack för input i alla fall.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Kan det inte vara så att det rör sig om brott/sprickor på grund av materialutmattning?

Jag jobbade för massor av år sedan med fritidsbåtar. Vi hade då en hel del problem med ett av spridarrören på vissa dieselmotorer. Dom gick alltid av i en böj. Det som orsakade problemet (enligt tillverkaren) var vibrationer vid start och stop av motorerna som orsakade utmattning i stålrören. Lösningen på problemet var relativt enkel. Vi ersatte det böjda röret med ett rör som var lindad ett extra varv i böjen (som den fjädrande delen av en säkerhetsnål).

Att samma sak skulle kunna hända med ett kopparrör av sämre kvalitet och som dessutom inte böjts på ett snyggt sätt tycker jag verkar ganska troligt.

Det finn en hel del att läsa i dom här PDF filerna
http://www.springerlink.com/content/t108j53746283536/fulltext.pdf
http://www.springerlink.com/content/u5531p4242hl5nj5/fulltext.pdf
/Johan
« Senast ändrad: 17 december 2007, 17:12:25 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Var på bilbesiktningen idag, fick nedslag på läckande bromsrör !!
Ovanför bakaxeln i 90 böjen hade stålröret gått läck, och jag var sekunder från att få körförbud.
Skitroligt-var hittar man en verkstad med ledig tid före jul.....Järnet till Mekonomen, 3 flaskor bromsolja och 2 bromsrör i koppar med nipplar, lyckades få tag i en firma som gjorde det 1 tim senare, och nu har jag nya bromsrör i koppar och är 1200:- fattigare.

Det som dock får mig att nämna detta här är att både bilmecken och killen på bilprovningen sa att bromsrör i stål till 99,9% pajar direkt i en krök. I mitt fall ovanför baxaxeln där den satt mest skyddad och minst nedskitad, samma rör var i princip nyskick bara några cm längre ner på hjulaxeln.

Med tanke på att bromsrör med olja i har ganska höga tryck kanske mitt äventyr med bilen även bör ge en fingervisning på vad som ev kan hända på lång sikt med taskiga kopparrör och höga tryck, så jag är nog benängen att tro att 40 bars tryck-dålig kvalite alt att man lyckats ordna litet veck då kan medföra att denna punkt blir det som brister/läcker efter en tids användning, frågan blir väl snarare hur lång tid, hur som helst är det väl då klart styrkt att de känsligaste delarna i ett system då är vid konerna och före/efte en böj där kopparn har sämsta styrka.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Var på bilbesiktningen idag, fick nedslag på läckande bromsrör !!

Var det i innerböj, ytterböj eller sidan som dom rostat av?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Ovanpå bromsröret (ytterböj ) direkt före böj som gick nedåt, se bild med pil
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det är väl antagligen där som påfrestningen är som störst när röret böjs

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!