Hej, jag tänker installera en värmepump snarast.
Men jag behöver lite tips av er proffs ang placering av inne och ute del..
Jag antar att man oftast monterar utedelen så nära innerdelen man kan, alltså på andra sidan väggen
Jag håller på att flytta in på min nyförvärvade gård, här följer lite info:
Byggt 1850, men har renoverats/byggds om mm.
Total yta med båda våningarna : 100 m2
Nuvarande värmekälla = direktverkande el (elradiatorer)
2-3 Boende.
Takhöjden på bottenvåningen är endast 2 meter.
Jag gjorde ingen ritning på ovanvåningen, men där finns 2 större sovrum, och en liten hall med trappan i mitten. Det är "normal" takhöjd på ovanvåningen.
Trappan är brant, och har en relativt liten öppning.
Det finns ingen källare.
Jag kommer att elda i kakelugnen regelbundet, men järnspisen kanske bara används när det är riktigt kallt. Svårt att säga ännu då jag fortfarande håller på att flytta in.
Här är ritningen jag gjorde över planlösningen:
Förutom placering så undrar jag om det är bra att överdimensionera pumpen lite?
Jag har kollat på lite olika pumpar, och en som har 180 m2 i specifikationen är intressant.
Men är det bättre med en mindre pump så skaffar jag en sådan.
De två pumparna jag är inne på är en Panasonic HE9DKE och en Panasonic E15EKEA.
Sen finns det 2 mindre modeller Panasonic CE12 och CE9
Behöver ju inte vara Panasonic. Men de finns till bra pris på citcop.se och såvida ingen rekommenderar emot så tycker jag det verkar vara bra pumpar.
Jag har även en bekant som rekommenderade pumparna och företaget.
Jag kommer att installera själv och ha en leg rör nisse med mig
Jag tycker själv att hallen (#1) verkar vara ett bra ställe för att nå till alla rum.
Dörrarna är borttagna till de 2 större rummen, och de behövs inte heller vara kvar in till köket.
Men jag har ingen erfarenhet av VP alls, så det kanske är fel tänkt av mig. Jag vill ju inte ha en jättevarm hall och kalla rum?
Jag är tacksam för hjälp, främst med placering. Jag ritade ut lite nummer som kan användas vid placeringsförslag om de passar!
Men även som jag nämnde, om dimensionering av pumpen.
Och om ni har några tips på märken och modeller. Jag är ju inne på Panasonic just nu
Tacksam för hjälp!!
Mvh Konni