Grundinställningen med VP är att termostaterna skall vara fullt öppna, men en fast strypning kan behövas på vissa radiatorer för att få ungefär samma delta T (temperaturskillnad mellan framledning och retur) på alla radiatorer. Ifall radiatorerna är över eller underdimensionerade i något rum så kan man öppna lite/strypa mer) för att kompensera.
Normalt skall termostaterna inte inverka på regleringen, dock kan det behövas av rena komfortskäl om du t.ex. har braskamin eller mycket fönster åt söder, så det blir väldigt varmt i nåt rum.
Rumsgivaren till värmepumpen placeras på lämpligt ställe, så att den inte är direkt solbelyst/innanför ytterdörr/över braskamin etc, utan så att den registrerar husets "verkliga" medeltemperatur.
Ett skräckexempel på dålig placering av rumsgivare var hos min syster, där den var placerad i ett dragit söderfönster innanför ytterdörr. Det blev stor skillnad på elförbrukning efter att den på min inrådan flyttades, men installatören hade inte själv tänkt på det!
Gör du såhär så får du optimal driftsekonomi, fast jag är medveten om att inte alla orkar ställa in radiatorerna på det sättet jag skrev....