Men man behöver väl ingen ny utedel om den inte gått sönder?
Skulle det ske, så har du ändå sparat in tusentals kronor för en i övrigt mycket bra vp.
Nackdelen är att du kanske får vara utan pump en månad medan H16 åtgärdas.
Enligt genagent så har inte alla pumpar drabbats. Låga temperaturer ger tydligen fler fel (-20 och lägre)
En VP är försäkrad som allt annat så, om den går sönder och inga delar finns längre, ingen fabriksgaranti (5år) så har du likväl kvar din vanliga hemförsäkring, som får lösa det.
Jag kan inte se hur det kan bli en dålig affär för kunden? Inte ens för 5500kr som jag sett utan kampanjer etc.
Panasonic borde väl nästan fått medalj för hur väl de hanterade H16-felet.
Alla Panasonic, även de som parralellimporterats togs under vingarna i deras val av åtgärd.
Vad jag känner till så kunde detta innebära en helt ny utedel av ny modell!
Så låt oss anta att jag gav 10000 för en E9DKE. Bara kretskortet i utedelen kostar ca 4500kr, kompressorn tusenlappar den med. En komplett utedel är inte billig, och vem betalade för detta garantiåtagande?
Vi pratar miljoner, många miljoner i kostnad för Panasonic, som inte drabbade alla lokala leverantörer.
För mig så visade man seröst intresse för att hålla kunden skadeslös, som är ovanligt i den lokala branchen.
Det kunde ta tid, men med tanke på att det var en så stor fråga så är det acceptabelt.
Låt vara att barnfamiljen som fryser inte anser det. Det kan man ju förstå.
Panasonics H16-fel med val av lösning stärkte mitt förtroende för detta märke. På sikt var det kanske en billig reklam.
När det var aktuellt var det många som jag pratade med som jämförde med Rolls Royce, bilen som aldrig gick sönder,... om man så skulle flyga ut en mekaniker från fabriken i England, för att fixa felet som inte hade inträffat... (Detta var på den gamla goda tiden. Numera får man säkert köra till mekonomen som alla andra)
Låt oss se hur många andra vptillverkare som skulle bry sig om parralellimporten.
Låt oss se hur många generalagenter som skulle låta detta ske.
Att se konkurrenterna inte klara av sina kunders krav, med därpå följande konkurser var nog inget Kinnan önskade. Så nu lever bla Onzza vidare. Och Kinnan tog hem ett par extra poäng.
Panasonic lever vidare som ett av flera seriösa märken, och Onzza tog klivet upp bland dom seriösa leverantörerna.
Om detta är hela sanningen vet jag inte. Men från kundsidan såg det ut så... för mig i alla fall.